Drie redenen waarom uw IT-afdeling niet innoveert
Drie redenen waarom uw IT-afdeling niet innoveert
“Alle IT-teams denken van zichzelf dat ze vernieuwend zijn, maar de realiteit is anders. IT innoveert niet zelf; IT helpt ondernemingen wel om hun innovatieve ideeën tot bij hun klanten te brengen.” Dat is de stelling van de Britse leiderschapsexpert Andrew Horne. Volgens hem liggen drie misvattingen aan de basis die hij meteen ook de wereld uithelpt:
1. IT moet innovatieve ideeën faciliteren, en niet fabriceren
Horne: “De media omschrijven IT altijd als een motor van innovatie, maar ik wacht nog vol ongeduld op het eerste voorbeeld van echte vernieuwing in een bedrijf die haar oorsprong vindt op de IT-afdeling. Die verwachting mag je van IT’ers ook nooit hebben. Wat je wel van hen mag verwachten, is dat ze de innovatieve ideeën die anderen in de onderneming hebben, helpen ontwikkelen, verbeteren en naar de markt brengen.”
2. Innovatieve ideeën renderen pas door een goede bedrijfsvoering, niet door een feilloos werkende IT
Horne: “Als nieuwe producten of vernieuwingen worden voorgesteld, moet de eerste vraag niet zijn: ‘Zal de technologie wel goed werken?’; maar wel: ‘Zullen we er geld mee verdienen?’ of: ‘Zal iemand ze ook gebruiken?’ Vernieuwingen moeten eerst getest worden op de rendabiliteit; niet op de technologie.”
3. Innovatie moet ingebed worden in de dagelijkse IT-routine
Horne: “CIO’s hebben de neiging om een speciaal toegewijd innovatieteam samen te stellen. Zo’n team heeft veel kaas gegeten van technologie, maar heeft heel wat minder kennis over hoe je op een zakelijke manier vernieuwing moet ondersteunen. Het gevolg is dat het team veel te hard zal gaan focussen op technologie. Veel verstandiger is het om innovatie in te bedden in het dagelijkse IT-werk, en over te schakelen naar een ‘end-to-end IT services-model. Van end-to-end service managers wordt trouwens verwacht dat ze zelf initiatief nemen en spontaan innovaties een duwtje in de rug geven.”