Nieuws

Big Data en het festivalseizoen: Hoe meer data, hoe beter het festival.

Op een normale dag is er ongeveer 262 megabyte aan dataverkeer per vierkante kilometer. Op een festivaldag stijgt dat tot 33.000 megabyte/km'. Dit is een schat aan informatie die je als stadsbestuur, festivalorganisator of -bezoeker moet koesteren en gebruiken. Hoe meer data, hoe beter het festival.

In België worden er tussen juni en september meer dan 400 festivals georganiseerd. Duizenden tot miljoenen bezoekers wringen zich dan door de straten en pleinen van onze steden om te kunnen genieten van muziek, dans, theater en terrasjes. Denk maar aan de Gentse Feesten, De Zomer van Antwerpen of Les Francofolies in Spa.

In de media houden burgemeesters en commissarissen zich telkens kranig dat ook dit jaar het festival probleemloos zal plaatsvinden. Maar ze doen dat wel met een klein hartje. Een ramp tijdens bv. Marktrock betekent letterlijk ook een echte ramp!

Nochtans valt via analytics perfect in real-time te voorspellen hoe een massa zich zal gedragen tijdens die festivals. Het volstaat om historische data te combineren met real-time data en zelfs met data die op het eerste zicht niets met het festival te maken heeft, om informatie te krijgen die voordeel oplevert voor de bezoeker, de bewoner van de stad, de organisatie en het stadsbestuur.

De stad zelf genereert al grote hoeveelheden informatie: denk maar aan de veiligheidscamera’s die op verschillende punten in een stad zijn opgehangen, verkeerssensoren, meldingen van patrouillerende hulpdiensten, etc. Een nieuwe maar rijke bron aan informatie is de stadsbewoner. Mensen zijn mondiger geworden. Zij zullen al snel via sociale netwerken hun ongenoegen, dan wel appreciatie voor het festival en het randgebeuren delen met de goegemeente. Bezoekers van het festival maken dan weer gebruik van hun smartphones om hun socialen netwerken te informeren waar ze zijn, hun ervaring met een optreden te delen of sfeerfoto’s op te laden van wat er zich rond hen plaatsvindt.

Een stadsbestuur kan het festival veel beter managen, door haar eigen historische data te combineren met verkeersinformatie (hoeveel bezoekers zijn er op weg), weersvoorspellingen (blijft het droog, gaat het regenen) en social sentiment analyse om de bezoekersstromen dynamisch te begeleiden (veel volk in deze straat, alternatieve route…), haar urgentiediensten beter te positioneren en de veiligheid van bezoekers en bewoners te garanderen. Op basis van deze analytics kan het zelfs dingen gaan voorspellen en dus proactief gaan optreden.

De organisatie van festivals kan deze data dan weer gebruiken om haar eigen organisatie en logistiek te optimaliseren en daardoor de bezoekers een veel betere ervaring te bieden.

Giet deze informatie in een app en de bezoeker is de koning te rijk. Hij/zij krijgt een programma van het festival waarin hij zijn of haar voorkeuren kan opgeven en op basis van dat profiel krijgt hij/zij aangepaste informatie. Wanneer het volgende optreden begint, wat de snelste weg daar naar toe is, waar het druk is, wat de alternatieve routes zijn en waar het bier maar een halve euro kost.

Het IT-vakblad Datanews berekende onlangs dat een normale dag 262 megabyte aan dataverkeer per vierkante kilometer telt. Op een festivaldag stijgt dat tot 33.000 megabyte/km². Dit is een schat aan informatie die je als stadsbestuur, organisator of bezoeker moet koesteren en gebruiken. Hoe meer data, hoe beter het festival.

analyticsBig Datablogbusinessdatafestivalnetworkpro

Gerelateerde artikelen

Volg ons

Gebruik je ecocheques bij Coolblue

Gebruik je ecocheques bij Coolblue

Producten bekijken