Nieuws

Tien drivers voor innovatie

We willen allemaal wel in een innovatieve onderneming werken, of beter nog, een innovatieve onderneming leiden. Innovatie komt echter niet vanzelf.

De lijst van ‘innovation drivers’ werd samengesteld door Bob Eckert, een veelgevraagd spreker en consultant op het vlak van innovatie. Eckert is ervan overtuigd dat voldoende aandacht voor de volgende tien punten zal leiden tot een vruchtbare voedingsbodem voor innovatie.

1. Het individu

Wie met zijn communicatie blijft steken op groepsniveau en nooit communiceert op individueel niveau, zal er nooit in slagen om het team ten volle te motiveren. Werknemers moeten zich persoonlijk aangesproken voelen voor ze zich volledig willen inzetten voor innovatie. 

2. Het team

Als u het individu gemotiveerd hebt, kunt u werk maken van het team. Want in de meeste gevallen vergt innovatie een combinatie van talent dat zelden in één persoon verenigd zit: uitvinden, ontwikkelen, geld inzamelen, enzovoort. Wie erin slaagt om een team samen te stellen dat al deze talenten kan inzetten in een vlot en herhaalbaar proces, maakt een grote kans op een innovatieve onderneming.

3. De onderneming

Het innovatieve team van gisteren kan morgen in elkaar zakken en op zijn lauweren gaan rusten. Er moet daarom voldoende aandacht zijn voor bedrijfsbrede procedures, meetinstrumenten, erkenning en aansprakelijkheid om de innovatiemotor draaiende te houden. 

4. Processen

De processen die innovatie stimuleren moeten continu worden bijgestuurd, maar wel op alle niveaus: individueel (bijvoorbeeld om de emotionele intelligentie te verbeteren), op teamniveau (zoals een gestructureerde brainstorming) en op bedrijfsniveau (bijvoorbeeld om te voorkomen dat kleine innovatieve projecten moeten wijken voor de ‘melkkoe van de dag’).

5. Verpakking

Innovatie gaat verder dan producten. De manier waarop producten worden aangeboden op de markt bepaalt vaak het verschil tussen een gewoon en een innovatief bedrijf. De combinatie van de iPod en iTunes is een voor de hand liggend voorbeeld. 

6. Psychologisch klimaat

Enkel bedrijven die werknemers voldoende persoonlijke vrijheid laten en de mentale energie bezorgen om nieuwe gebieden te verkennen, zullen erin slagen om een duurzame voedingsbodem voor innovatie te kweken.

7. Fysieke omgeving

Zijn er ruimtes waar mensen graag samenzitten om van gedachten te wisselen of te brainstormen? Of waar ze even weg van alle drukte kunnen nadenken? Managers die aandacht besteden aan zo’n plek, hebben weer een extra bouwsteen voor een innovatieve onderneming.

8. Organisatiecultuur

Alle officiële processen, procedures en boodschappen rond innovatie verliezen hun waarde als er binnen de onderneming een bedrijfscultuur heerst die het omgekeerde uitademt. Zorg dus dat uw boodschap consistent is met wat u doet, meet en waarop u uw (management)team afrekent.

9. Economisch klimaat

Innovatie gedijt slecht in organisaties waar herstructurering aan de gang is. Aan de andere kant leidt een te grote groei of bonus ook tot zelfvoldaan gedrag en dus tot minder innovatie. Het komt er op aan in goede tijden geld opzij te zetten voor innovatie wanneer het wat minder gaat. 

10. Socio-cultureel klimaat

Iedereen is het product van zijn omgeving: de taal, het land, het opleidingssysteem … Al deze elementen bepalen hoe u werkt, welke waarden, visies en gewoonten voor u belangrijk zijn. Wie rekening houdt met de troeven en beperkingen van zijn cultuur en die optimaal weet te benutten of omzeilen, heeft een grote stap richting blijvende innovatie gezet. 

businessdriverhelpinnovatieondernemingsmartbusinesstip

Gerelateerde artikelen

Volg ons

Gebruik je ecocheques bij Coolblue

Gebruik je ecocheques bij Coolblue

Producten bekijken