Tien drivers voor innovatie
De lijst van ‘innovation drivers’ werd samengesteld door Bob Eckert, een veelgevraagd spreker en consultant op het vlak van innovatie. Eckert is ervan overtuigd dat voldoende aandacht voor de volgende tien punten zal leiden tot een vruchtbare voedingsbodem voor innovatie.
1. Het individu
Wie met zijn communicatie blijft steken op groepsniveau en nooit communiceert op individueel niveau, zal er nooit in slagen om het team ten volle te motiveren. Werknemers moeten zich persoonlijk aangesproken voelen voor ze zich volledig willen inzetten voor innovatie.
2. Het team
Als u het individu gemotiveerd hebt, kunt u werk maken van het team. Want in de meeste gevallen vergt innovatie een combinatie van talent dat zelden in één persoon verenigd zit: uitvinden, ontwikkelen, geld inzamelen, enzovoort. Wie erin slaagt om een team samen te stellen dat al deze talenten kan inzetten in een vlot en herhaalbaar proces, maakt een grote kans op een innovatieve onderneming.
3. De onderneming
Het innovatieve team van gisteren kan morgen in elkaar zakken en op zijn lauweren gaan rusten. Er moet daarom voldoende aandacht zijn voor bedrijfsbrede procedures, meetinstrumenten, erkenning en aansprakelijkheid om de innovatiemotor draaiende te houden.
4. Processen
De processen die innovatie stimuleren moeten continu worden bijgestuurd, maar wel op alle niveaus: individueel (bijvoorbeeld om de emotionele intelligentie te verbeteren), op teamniveau (zoals een gestructureerde brainstorming) en op bedrijfsniveau (bijvoorbeeld om te voorkomen dat kleine innovatieve projecten moeten wijken voor de ‘melkkoe van de dag’).
5. Verpakking
Innovatie gaat verder dan producten. De manier waarop producten worden aangeboden op de markt bepaalt vaak het verschil tussen een gewoon en een innovatief bedrijf. De combinatie van de iPod en iTunes is een voor de hand liggend voorbeeld.
6. Psychologisch klimaat
Enkel bedrijven die werknemers voldoende persoonlijke vrijheid laten en de mentale energie bezorgen om nieuwe gebieden te verkennen, zullen erin slagen om een duurzame voedingsbodem voor innovatie te kweken.
7. Fysieke omgeving
Zijn er ruimtes waar mensen graag samenzitten om van gedachten te wisselen of te brainstormen? Of waar ze even weg van alle drukte kunnen nadenken? Managers die aandacht besteden aan zo’n plek, hebben weer een extra bouwsteen voor een innovatieve onderneming.
8. Organisatiecultuur
Alle officiële processen, procedures en boodschappen rond innovatie verliezen hun waarde als er binnen de onderneming een bedrijfscultuur heerst die het omgekeerde uitademt. Zorg dus dat uw boodschap consistent is met wat u doet, meet en waarop u uw (management)team afrekent.
9. Economisch klimaat
Innovatie gedijt slecht in organisaties waar herstructurering aan de gang is. Aan de andere kant leidt een te grote groei of bonus ook tot zelfvoldaan gedrag en dus tot minder innovatie. Het komt er op aan in goede tijden geld opzij te zetten voor innovatie wanneer het wat minder gaat.
10. Socio-cultureel klimaat
Iedereen is het product van zijn omgeving: de taal, het land, het opleidingssysteem … Al deze elementen bepalen hoe u werkt, welke waarden, visies en gewoonten voor u belangrijk zijn. Wie rekening houdt met de troeven en beperkingen van zijn cultuur en die optimaal weet te benutten of omzeilen, heeft een grote stap richting blijvende innovatie gezet.