Nieuws

Vijf business quotes van Jim Goodnight

Jim Goodnight reed met SAS Institute een van de meest opmerkelijke parcours in de softwaremarkt. Zijn bedrijf ging nooit naar de beurs en wordt geroemd om zijn HR-aanpak.

Jim Goodnight reed met SAS Institute een van de meest opmerkelijke parcours in de softwaremarkt. Zijn bedrijf ging nooit naar de beurs en wordt geroemd om zijn HR-aanpak.

Vriendelijk, maar een tikkeltje vermoeid oogt Jim Goodnight, CEO van SAS, wanneer we hem ontmoeten. We spraken de éminence grise in Amsterdam in het kader van de gebruikersconferentie van het bedrijf en noteerden volgende quotes.

“Big data is dé trend. Mensen zijn het moe om over cloud computing te praten”

SAS is, met 13600 werknemers en een jaaromzet van bijna drie miljard dollar, het grootste niet-beursgenoteerde softwarebedrijf ter wereld. Het is een van de marktleiders in business analytics, software om informatie te distilleren uit massa"s gegevens. “De aandacht rond big data speelt in onze kaart”, stelt hij. Want het concept erachter is niet nieuw. Reeds in 1976 voelde Goodnight een grote vraag naar de statistische software die hij als student ontwikkelde.

“Elke werknemer heeft recht op een eigen bureau”

De trend van Het Nieuwe Werken en flexdesk bureaus gaat deels aan Goodnight voorbij. “Bij het ontwerp van ons nieuwe gebouw stelde de architect gedeelde werkruimtes voor. Toen heb ik hem gezegd dat ik dat geen goed idee vond. I don’t like cubicles.”

“Leiding geven doe je door ideeën te consolideren”

Goodnight werd dit jaar zeventig jaar, maar gaat nog altijd door. “Zolang ik vertrouwen voel als leider, doe ik verder”, stelt hij. “Al ligt mijn leidingstijl toch telkens vooral in het vinden van een consensus.”

“Gemotiveerde medewerkers zijn de sleutel voor innovatie”

Het begon met een bokaal M&M"s die Goodnight centraal opstelde op kantoor. Vandaag zijn er talrijke voordelen voor SAS-werknemers. “Al verschillen ze van land tot land”, stelt hij. Op de campus in North Carolina bevindt zich een mini-hospitaal waar alle werknemers en hun familieleden gratis medische zorg krijgen. In functie van innovatie plaatst Goodnight ook regelmatig diverse wereldwijde medewerkers in een apart project om nieuwe ideeën uit te werken. “Een soort van start-up binnen een groot bedrijf.”

“Als je mensen gerust stelt, kunnen ze de hele wereld aan”

De economie beleeft moeilijke tijden, met faillissementen en ontslagen tot gevolg. “Ik maakte onze werknemers in 2009 via een webcast duidelijk dat niemand ontslagen zou worden. Ik kon dat doen, omdat ik geen verantwoording hoefde af te leggen aan Wall Street. Ik vertelde hen dat ik bereid was onze winst te laten dalen. Hun job was voor mij belangrijker”, vertelt hij. “Maar ik heb iedereen wel gevraagd zuinig te zijn. Uiteindelijk heeft iedereen zo goed op de kosten gelet dat onze winst dat jaar zelfs toenam.”

analyticsBIbransonbusinessgoodnightinternetjaarboekjaarboek2013managementsassmart businesssmartbusiness

Gerelateerde artikelen

Volg ons

Gebruik je ecocheques bij Coolblue

Gebruik je ecocheques bij Coolblue

Producten bekijken