Nieuws

De 2 c's in outsourcing

De wereld van IT-outsourcing wordt op dit moment overheerst door 2 c's: crisis en cloud. En heel vaak gaan deze twee hand in hand.

De wereld van IT-outsourcing wordt op dit moment overheerst door 2 c’s: crisis en cloud. En heel vaak gaan deze twee hand in hand.

IT, met name softwareontwikkeling en het beheer van de IT-infrastructuur, is een van die taken die bedrijven steeds meer uitbesteden. De outsourcingmarkt zit al enkele jaren in de lift, al is outsourcing in ons land nog lang niet zo ingeburgerd als in pakweg het Verenigd Koninkrijk. Naar aanleiding van dit ICT-jaarboek deden we een rondvraag bij de aanbieders van diensten rond IT-outsourcing. De focus lag op IT, al bekijken we dat begrip breed: van applicaties, infrastructuur tot het outsourcen van pc’s en ‘devices’. Twee trends zijn vandaag allesoverheersend, zo blijkt uit de antwoorden van een tiental leveranciers van IT-diensten. Allebei beginnen ze met een ‘c’:

1) Crisis

Door de aanhoudende economische laagconjunctuur letten bedrijven op de kleintjes, en dat geldt dus ook voor hun IT-diensten. “De economische recessie doet de meeste CFO’s en CIO’s de vraag stellen hoe ze de total cost of ownership van hun IT kunnen doen verlagen, zonder iets van hun efficiëntie te verliezen. Ze kijken dan vooral naar wie hen daar het best bij kan helpen”, weet Kris Poté, VP marketing en communicatie bij Capgemini België. “Outsourcing in al zijn vormen komt daardoor meer en meer in beeld, vooral wanneer het gepaard gaat met zogenaamde offshore-modellen.”

Outsourcing kenmerkt zich vandaag in eerste instantie door een alsmaar bredere waaier aan mogelijkheden. “Bedrijven zoeken in de huidige context oplossingen via virtuele en mobiele diensten. De cloud dus”, stelt Poté. Maar naast de mogelijkheden geldt ook de onderlinge concurrentie. “Voor IT-dienstenleveranciers komt er een grotere prijs- en concurrentiedruk, vooral door pure spelers zoals de Indische”, stelt de VP van Capgemini, die innovatieve oplossingen als antwoord ziet. “We moeten vooral oplossingen dicht bij de klant aanbieden, zodat die meer competitief worden en onnodige kosten kunnen vermijden.”

In elk geval is de impact van de crisis op de dienstenleveranciers duidelijk. Luc Hendrikx, Lead IT strategy, infrastructure & security bij Accenture België, wijst op een ambigue trend. “Enerzijds kijken organisaties nog nadrukkelijker dan ervoor naar outsourcing als een manier om hun kosten te optimaliseren, anderzijds nemen beslissingen rond outsourcing een langere tijd in beslag en worden ze vaak uitgesteld. Bovendien zorgt de economische onzekerheid ook voor kleinere deals inzake bedragen en looptijd. Al deze elementen zorgen ervoor dat we de komende drie à vier jaar in de markt van IT-outsourcing een eerder bescheiden groei verwachten”. En Hendrikx voegt daar nog aan toe: “Daarenboven hebben de klanten de neiging om hun poel van leveranciers, mede door de moeilijke economische omgeving, verder te consolideren.”

 

Bij een (lokale) aanbieder als Belgacom merkt men daarnaast een toenemende internationalisering: door de sterke kostenreductie gaan klanten op zoek naar een partij die internationaal actief is. Toch is kostenbesparing niet universeel overheersend. Volgens RealDolmen verhoogt de aanhoudende crisis het verschil tussen klanten die puur op prijs spelen en de klanten die voor expertise kiezen. In dit laatste scenario gaat het dan om klanten die de IT’ers, bij hen aan de slag, nauw betrekken bij hun plannen en operaties en dus ten volle gebruik maken van diens expertise.

2) Cloud

De opmars van cloud computing heeft een belangrijke impact, en dit zowel op outsourcers als op hun klanten zelf. “Een belangrijk gevolg is dat bedrijven een complexe en hybride omgeving moeten beheren. Externe clouddiensten worden samengevoegd met de interne systemen, die dan samen met bestaande legacy-applicaties op een cloudachtige manier worden beheerd”, stelt Luc Hendrikx van Accenture.

Dit alles brengt volgens hem uitdagingen rond security, data-integriteit en beschikbaarheid van de dienst met zich mee. “Het verhoogt in elk geval het belang van de rol van integrator van de outsourcer. En die rol is alvast verschillend dan die van de traditionele rol van een integrator. In elk geval is de kennis van de end-to-end-bedrijfsprocessen van belang.”

De cloud verandert dus fundamenteel de rol van de outsourcer, maar tegelijk zien heel wat leveranciers het als antwoord op de crisis. “Tijdens een periode van crisis, met IT-budgetten die gelijk blijven of dalen, zijn klanten in alle sectoren genoodzaakt om de standaard kosten van hun organisatie drastisch aan te pakken. Dan denk ik voornamelijk aan de kost van infrastructuur en application operations”, weet Frederik De Breuck, head of presales and business assurance BeLux bij Fujitsu.

De cloud moet dus helpen om de IT-taken te stroomlijnen. “Het is in deze context dat oplossingen zoals cloud, zowel private, public, hybrid, IaaS, SaaS, PaaS en BPaaS (Business Process as a Service, nvdr) en oplossingen zoals smart sourcing, budgetten kunnen vrijmaken voor klanten. Aanbieders focussen daarom, naast het leveren van diensten die dicht bij de kernactiviteit van de klanten liggen, op het aanbieden van geïndustrialiseerde diensten, op basis van standaarden geleverd aan competitieve prijzen.”

Pay per use

Ten slotte heeft de cloud ook impact op andere manieren waarop bedrijven hun diensten afnemen, bijvoorbeeld qua prijs. “Het pay per use model is there to stay, zeker in de wereld van de eindgebruiker”, weet Patrick De Deken, mergers & acquisition coordinator bij Econocom. Daardoor sijpelt ook een van de basiseigenschappen van de cloud – vlot kunnen schakelen en betalen volgens uw gebruik – ook door tot bij de ‘traditionele’ outsourcingcontracten. “Hedendaagse oplossingen spelen in op de broodnodige agility (aanpasbaarheid, nvdr) die voor bedrijven onontbeerlijk wordt om te overleven in tijden van crisis”, vindt De Deken. Zo wordt de cloud stilaan de norm voor de flexibiliteit die we van outsourcers verwachten.

accenturebelgacombusinesscapgeminieconocomfujitsuitprofessionaljaarboekjaarboek2013offshoreoutsourcingrealdolmenservicessmart business

Gerelateerde artikelen

Volg ons

Het is Black Friday bij bol.com!

Het is Black Friday bij bol.com!

Deals scoren