Nieuws

Consumenten zijn onze ambassadeurs in de bedrijven

[Partner info] “Tegen 2020 willen we wereldwijd een omzet van 400 miljard dollar halen.” Het lijkt alsof bij Samsung Electronics the sky the limit is. Maar Head of B2B Philip Stroobants is zeker van zijn stuk. “Dat lijkt ambitieus, en dat is het ook, maar we hebben daar een ijzersterk plan voor.”

Philip Stroobants, Head of B2B

Vandaag is Samsung nummer negen op de wereldranglijst van de meest waardevolle merken; binnen zeven jaar wil de onderneming oprukken tot de vijfde plaats. “We willen als bedrijf en als merk een nóg sterkere positie veroveren”, zegt Philip Stroobants. Om dat doel te bereiken, lonkt Samsung meer dan ooit naar de zakelijke markt. “Tot vandaag focusten we ons sterk op de particuliere consument, maar wij willen verbreden en ons bijgevolg ook meer richten op organisaties en ondernemingen.”

Volgens Stroobants is de tijd daar rijp voor. “Iedereen neemt tegenwoordig het begrip ‘consumerization of IT’ in de mond, maar de meeste mensen interpreteren dat nogal eng en associëren het voornamelijk met Bring Your Own Device (BYOD), terwijl het in werkelijkheid veel ruimer is. Consumerization of IT wil zeggen dat de consumenten nieuwe technologieën makkelijker en sneller adopteren dan de bedrijven. Toen ik vijftien jaar geleden aangenomen werd voor mijn eerste job bij een IT-bedrijf, keek ik uit naar het werk, naar mijn nieuwe auto en naar mijn gloednieuwe laptop. Gsm’s waren toen nog niet zo ingeburgerd; die zat niet in het pakket. Mijn laptop woog als lood, maar was toen wel het neusje van de zalm. Ik kwam thuis en iedereen stond er vol bewondering naar te kijken. De technologie op het bedrijf waar ik werkte, inclusief draadloze netwerken, was veel geavanceerder dan wat ik en mijn collega’s thuis ter beschikking hadden. Vandaag hoor je steeds meer mensen tegen hun baas zeggen: ‘Sorry, maar met die pc van het werk kan ik echt niet veel aanvangen; ik breng mijn eigen gerief wel mee.’” (lacht)

War for talent
In die evolutie naar consumerization of IT ziet Samsung een ideale kans om het succes dat het merk nu bij consumenten geniet, over te hevelen naar de zakelijke markt. Volgens Philip Stroobants zullen bedrijven niet veel anders kunnen dan meesurfen op die trend. “Er staat echt een war for talent voor de deur”, zegt hij. “Daardoor zal niet alleen de jobinhoud, maar ook wat je mensen extra te bieden hebt, steeds belangrijker worden. Natuurlijk lok je geen supertalent met alleen een mooie, supergesofisticeerde smartphone, maar het hele pakket wordt wel doorslaggevend.”

KNOX
Zal die vergaande vermenging van consumenten- en zakendevices niet voor ernstige beveiligingsproblemen zorgen? “Dat is wat veel bedrijven vrezen”, knikt Philip. “Security is van de voornaamste redenen waarom ze de boot van BYOD liever nog even afhouden. Ze zijn bang voor een ongezonde mix tussen privégegevens en gevoelige bedrijfsinformatie. Wij ontwikkelden een technologie om die twee resoluut te scheiden. Onze mobiele toestellen zijn uitgerust met ons beveiligingssysteem KNOX. Zo zal je op je smartphone of tablet twee strikt gescheiden gebruikers kunnen creëren: één als privépersoon en één voor de business. Dat businessdomein wordt dan door het bedrijf gemanaged en de security is geïntegreerd met die van de onderneming.”

Philip blijft realistisch. “Data zijn kwetsbaar en zullen altijd gestolen kunnen worden: dat was vroeger zo, en dat zal in de toekomst heus niet veranderen. De grote vraag is: hoever ga je met je beveiliging? Want het risico bestaat dat je overdrijft waardoor het hele systeem ontoegankelijk wordt of niet soepel genoeg meer is. Tegenwoordig wordt informatie gedeeld op verschillende platformen en dat vereist nu eenmaal flexibiliteit. Naast KNOX willen we CIO’s en andere managers assisteren en opleidingen voorzien.”

De consument is koning
Spil in de Samsungstrategie is en blijft de consument. Philip Stroobants: “Vandaag is de consument een bepalende factor in elk bedrijf. Het is vanzelfsprekend dat we hem even warm zullen blijven maken voor onze producten. Op die manier brengt hij als een echte Samsungambassadeur onze toestellen ook binnen in de onderneming waar hij werkt. Daarnaast willen we de zakelijke markt ook proactief benaderen. Vandaag vertegenwoordigt business 7% van onze omzet; dat moet 24% worden. Zo’n reuzensprong maak je niet door rustig af te wachten. Onze accountmanagers zullen managers in bedrijven opzoeken om hen te vertellen hoe Samsung tegenover business staat, en om te overleggen wat we voor elkaar kunnen betekenen. We benaderen de bedrijven rechtstreeks, maar laten een deel van de invulling over aan onze partners. Onze specialisatie is het ontwerpen en bouwen van devices en wij willen loyaal blijven aan de partners met wie we eerder in zee gegaan zijn. Een consument zal als hij iets koopt ook zijn emoties volgen: hij kiest een smartphone omdat hij hem mooi vindt, of omdat hij zich identificeert met het merk. Bij bedrijven ligt dat toch anders: daar mag je nog de mooiste tablet showen of de hipste telefoon demonstreren, als er geen meerwaarde voor het bedrijf inzit, is de kans klein dat je een deal sluit. Als je als toestellenbouwer met bedrijven zaken wilt doen, heb je dus partners zoals integratoren en contentbouwers nodig. Want een school die honderd tablets bij ons koopt, verwacht natuurlijk in de eerste plaats dat de leerlingen er iets nuttig mee kunnen aanvangen.”

businessictdirectorymahwmanager aan het woordpartner infosamsung

Gerelateerde artikelen

Volg ons

€350 korting op de Tenways CGO600

€350 korting op de Tenways CGO600

Bekijk de CGO600