Nieuws

CHEOPS Voorkomen is beter dan genezen, ook in IT

[Partner info] "De druk op een IT-afdeling wordt altijd maar groter. IT moet zich zowel met technologie als met strategie bezighouden", vertelt Filip Goos van Cheops, de "Managed Service Provider" die ITnetwerken en -infrastructuur beheert. En dit op een proactieve manier. "Want voorkomen is beter dan genezen, ook in IT." Met Goos bekijken we wat vandaag belangrijk is in de verhouding tussen IT providers enerzijds en diens klant.

 

Filip Goos, Managing Director

Bedrijven zijn afhankelijker dan ooit van hun IT, en dat creëert uitdagingen. Zowel voor het bedrijf als de IT"ers zelf. "De algemene trend is duidelijk", zo stelt Filip Goos: de druk op de IT-afdeling wordt altijd maar groter. "IT heeft een beetje een schizofrene rol. Het moet zich zowel met technologie als met strategie bezighouden", merkt hij op. Maar volgens Goos mag IT niet zozeer als kostenpost worden aanzien, eerder als drijfveer voor groei, omzet en winst."

 

Zowat 80 tot 90 procent van de tijd, moeite en middelen gaat naar het operationele IT-beheer. Vrij vertaald: naar het brandende houden van de lampen in de IT-afdeling. Maar naar strategie gaat minder aandacht, terwijl dat bedrijven net onderscheidt en hen competitief voordeel biedt. "Dat moet veranderen. We moeten deze verhouding omdraaien: meer strategie en minder het operationele", zo luidt één van stokpaardjes van Filip Goos.

Cloud

De informatici moeten optimaal worden ingezet, volgens zijn of haar mogelijkheden en verwachtingen. Goos spreekt in dit kader over twee grote parameters of ‘schuifregelaars’. Enerzijds kan je ‘schuiven’ met je resources. Dat gaat voornamelijk over hoe je eigen en externe resources inzet om de mix tussen operationele en strategische taken te optimaliseren. “Zelf willen wij zoveel mogelijk van deze operationele taken uit handen nemen van de IT-afdeling, zodat deze zich dus kan focussen op de meer strategische vraagstukken. De IT-afdeling zelf is hier ook de vragende partij voor”, benadrukt Goos. “Zo beschikken wij als dienstverlener zelf over een permanent bemande service desk en tools die ons in staat stellen om IT-systemen bij de klant van op afstand op te volgen en te monitoren.”

Maar is er nog een andere "schuifregelaar", en die betreft de fysieke locatie van de diverse infrastructuur-componenten. "De infrastructuur kan fysiek bij de klant staan, het zogenaamde on premise. We kunnen ook gebruik maken van een public cloud infrastructuur, zoals het O ce365-aanbod van Microsoft waar wij partner voor zijn. En tenslotte hebben wij met Cheops ook onze eigen cloudinfrastructuur waar onze klanten gebruik van kunnen maken", overloopt Goos. "Bedrijven hebben inzake hun IT meer keuze en mogelijkheden dan ooit tevoren, wat ik trouwens alleen maar kan toejuichen", vindt hij. Zo kan ieder bedrijf, mogelijks bijgestaan door onze consulenten, de voor hém ideale mix tussen on-premise, private- & public cloud bepalen.

 Brandjes voorkomen 
Cruciaal is dat bedrijven pro-actief inspelen op hun IT. Voorkomen is beter dan genezen luidt het cliché, en dat is bij IT zeker niet anders. "Het is niet de bedoeling dat we brandjes blussen, wel om ze te voorkomen", benadrukt Goos. Om dit te bewerkstelligen moeten leveranciers planmatig werken, stelt hij. "Zelf opteren wij voor een vierstappenplan met audit, advies, optimalisatie en een proactief beheer van de IT-omgeving. We brengen de bestaande IT-omgeving in kaart en bekijken hoe we die kunnen optimaliseren, met de focus op de zakelijke voordelen voor de klant", vertelt Goos. "We adviseren dan een omgeving die productiviteitsverlies moet vermijden en tegelijk de continuïteit en beveiliging verhoogt", vertelt hij.

 Koste ciënt 
Pro-activiteit vergt ook een aanpak op lange termijn en constructieve samenwerking met de klant, als een partnership. "Zo bieden we een beheermodus waarbij we elk kwartaal een vergadering organiseren waarop we de activiteiten en kwesties van het voorbije kwartaal rapporteren. We bekijken hoe we de "gezondheid" van het netwerk kunnen verhogen en kunnen zo inspelen op mogelijke problemen die zich kunnen voordoen." Tenslotte is het, volgens Goos, ook belangrijk dat IT-dienstenleveranciers e ciënt omspringen met de beschikbare middelen, zowel inzake IT zelf als nancieel. "We streven dan bijvoorbeeld naar consolidatie, bijvoorbeeld door een vermindering in servers. Of we standaardiseren op een beperkt aantal technologieën, zoals besturingssystemen. Door dit alles dalen de onderhoudskosten."

 Over Cheops: 
Cheops is gespecialiseerd in het bouwen, optimaliseren en onderhouden van (complexe) computernetwerken en infrastructuur. Het reikt zakelijke oplossingen aan op basis van innovatieve technologieën die reeds hun nut bewezen hebben. De toegevoegde waarde van Cheops ligt, naar eigen zeggen, in het verlagen van operationele kosten, het verhogen van uw productiviteit, het versnellen van uw "time-to-market" en het beperken en controleren van uw bedrijfsrisico"s. Vandaag stelt Cheops Technology meer dan 90 medewerkers tewerk en realiseert het een jaaromzet van 16 miljoen euro. Sinds enkele jaren noteert het bedrijf een jaarlijkse groei van 15 tot 20 %.

businesscheopsictdirectorymahwmanager aan het woordpartner info

Gerelateerde artikelen

Volg ons

Gebruik je ecocheques bij Coolblue

Gebruik je ecocheques bij Coolblue

Producten bekijken