Vijf boeken van 2013
Heel de wereld digitaliseert, maar af en toe trekken wij ons toch even terug met een boek. Wij halen de krenten uit de pap, met een top vijf van de beste boeken van het afgelopen jaar, uiteraard telkens met een IT- of business-inslag.
Waar vindt een mens in deze digitale tijden nog de tijd om te lezen? Nochtans kan een goed boek ervoor zorgen dat u over heel wat meer achtergrondinformatie beschikt dan wanneer u de feiten zelf bij elkaar moet sprokkelen op verschillende websites. De volgende boeken zijn dan ook ontzettend leerrijk, of u ze nu leest op papier of op uw e-reader of tablet.
1.) Makers
Waarover gaat het? Het begin van een nieuwe industriële revolutie.
Quote: “Uw eigen producten printen en aan de man brengen, dat is de nieuwe werkelijkheid.”
3D-printers worden vandaag nog vooral gebruikt door hobbyisten die er gadgets of kunst mee afdrukken, maar volgens Chris Anderson luidt deze nieuwe techniek de volgende industriële revolutie in. In de volgende jaren zullen mensen met goede ideeën niet langer moeten leuren bij fabrikanten om hun concept verwezenlijkt te zien, maar kunnen ze gewoon zelf aan de slag. Nog even, en we maken alles zelf, van smartphones tot zelfs de biefstuk op ons bord.
Chris Anderson, Makers – De nieuwe industriële revolutie, Nieuw Amsterdam, 2013
2.) De digitale schaduw
Waarover gaat het? Wij weten wie u bent.
Quote: “Vraag wat bedrijven met je gegevens doen, voor je ze afgeeft.”
De digitale schaduw waar auteur Dimitri Tokmetzis naar verwijst in de titel van zijn boek, slaat eigenlijk op alle persoonlijke gegevens die ergens van u te vinden zijn. Dat gaat van uw klantenkaart bij de supermarkt tot uw gegevens in de databank van overheidsdiensten. Ook bedrijven leggen databanken aan om de goede klanten van de slechte te onderscheiden. Alleen hebben we weinig controle over deze informatie en is het nog maar de vraag in hoeverre ze klopt.
Dimitri Tokmetzis, De digitale schaduw, Unieboek/Spectrum, 2012
3.) Digitale verleiding
Waarover gaat het? E-commerce is ook een vak.
Quote: “De sleutel zit in het inspelen op individuele voorkeuren en behoeften.”
Wie geld wil verdienen met een online winkel, moet er vooral voor zorgen dat mogelijke klanten uiteindelijk ook daadwerkelijk tot een aankoop overgaan. En laat dat nu net de uitdaging zijn, want over het algemeen haalt maar 5 procent van de webshopbezoekers ook echt zijn portefeuille boven. Maurits Kaptein leert u in deze praktische gids hoe u mensen verleidt en ervoor zorgt dat ze klanten worden.
Maurits Kaptein, Digitale verleiding: hoe beïnvloedingsprofielen de online marketing op zijn kop zetten, Business Contact, 2012
4.) Jonge heersers
Waarover gaat het? De interne keuken van Facebook.
Quote: “You can check out, but you can never ever leave.”
2012 was het jaar waarin Facebook naar de beurs trok en er op zijn minst een deel van de zeepbel doorprikt werd. De sociale netwerksite probeert intussen op alle mogelijke manieren geld te verdienen en kan slechte reclame dus mijden als de pest. Dat is buiten Katherine Losse gerekend, die als ex-medewerker een boekje opendoet over hoe het in de kantoren van Silicon Valley meer draait om technologie dan om menselijkheid. Niet zo spectaculair als het boek waarop ‘The Social Network’ gebaseerd was, maar nog steeds ontnuchterend.
Katherine Losse, Jonge heersers: het hart van het sociale netwerk, De Arbeiderspers, 2012
5.) Het kosteloze kantoor
Waarover gaat het? Software voor geen geld.
Quote: “Opensourcesoftware is vaak kwalitatief hoog, omdat verschillende ontwikkelaars eraan samengewerkt hebben.”
Gratis software is op het internet in groten getale te vinden, maar scheid maar eens het kaf van het koren. Gelukkig zijn er mensen als Merijn de Boer, die u door de zandvlakten van het wereldwijde web de juiste weg toont naar software-oases. Hij focust zich vooral op alternatieven voor zakelijke software, zoals Outlook en andere kantoortoepassingen.
Merijn de Boer, Het kosteloze kantoor: geld besparen met gratis software, Academic Service, 2012
Nog meer boeken
Uiteraard zijn er het voorbije jaar meer dan vijf goede boeken verschenen. Ook de volgende titels kunnen u wellicht aanspreken:
– Bert van Wassenhoven, Een digitaal marketingplan in 100 dagen, Lannoo Campus, 2012
– Dr. Albert Benschop, Cyberoorlog: slagveld internet, Wereldboeken, 2013
– Ben Caudron, Niet Leuk: mijmeringen over nieuwe media, mensen en macht, Uitgeverij Pelckmans, 2012
– Ian Robertson, Het Winnaareffect, Maven Publishing, 2012