Q&A: Waarom kiezen voor een consultant?
U huurt een consultant in om advies te geven over een bepaald domein of probleem. Maar consulting gaat vaak nog verder: vaak dienen consultants als een soort van sparring partners voor het analyseren van de bedrijfsrealiteit of bieden ze een frisse externe kijk op de zaken.
Er wordt een onderscheid gemaakt tussen IT consulting en management consulting. Management consultants geven onder meer advies over change management, coaching, technologische implementaties, strategieontwikkeling en operationele verbeteringen. IT-consultants zoeken dan weer uit hoe uw bedrijf zijn IT het best kan gebruiken om zijn doelen te bereiken. Naast die twee types vindt u nog consultants in een brede waaier aan domeinen, van human resources en boekhouding tot marketing en omgang met de media.
Waarom kiezen voor een consultant?
Consultants zijn vaak gespecialiseerd in een bepaald onderwerp en hebben daar een brede kennis over. Omdat het voor een bedrijf bijna onmogelijk is om op elk domein een expert in huis te hebben, komen consultants en hun expertise erg goed van pas. Bovendien komen ze vaak bij verschillende klanten over de vloer, waardoor ze meer ervaring hebben met bepaalde projecten dan iemand die er alleen in uw bedrijf mee geconfronteerd wordt.
Voor kleinere bedrijven heeft consulting een bijkomende meerwaarde, omdat u maar zoveel advies aankoopt als u nodig hebt. Voor occasionele problemen met HR of accountancy kan het dus een goedkope oplossing zijn. Dit kan ook leiden tot een regelmatige – bijvoorbeeld jaarlijkse – analyse van de stand van zaken, om te evalueren of de bedrijfsstrategie en dus ook de IT-strategie bijgestuurd moet worden.
Hoeveel kost consulting?
De prijzen voor consulting lopen sterk uiteen, aangezien geen enkel project identiek is. De ene consultant vraagt gemiddeld 1.000 euro per dag, anderen hanteren totaalbedragen tussen 7.500 en 10.000 euro voor kleine projecten en 50.000 à 200.000 euro voor complexe opdrachten. Om de prijs te drukken, kunt u uitdrukkelijk om junior consultants vragen, maar dan betaalt u meestal ook mee aan hun opleiding en verloopt alles doorgaans wat trager.
Bovendien kunt u subsidies aanvragen. Alle gewesten hebben wel hun eigen subsidies voor het inhuren van consultancy. Maar door de voortdurend wijzigende economische toestand en het al even instabiele politiek klimaat is het aangewezen om u persoonlijk te informeren over de beschikbare subsidies in uw gewest. Voorlopig lijkt de kmo-portefeuille van het Vlaamse Agentschap Ondernemen bijvoorbeeld wel nog consultancydiensten te subsidiëren. Een eerste goede bron voor alle mogelijke subsidies kan uw consultant zelf zijn: eventuele terugbetalingen vormen een interessant commercieel argument, dus ook zij hebben er alle baat bij om hier zo goed mogelijk over geïnformeerd te zijn.
Hoe vindt u een goede consultant?
U start best met het opstellen van een duidelijke en volledige offerteaanvraag of request for proposal. Vooraleer u daaraan begint, kunt u ook al een informatieaanvraag of request for information indienen. Het is niet onverstandig om vooraf ook via het internet en sociale media, maar ook via uw persoonlijke netwerk, informatie over mogelijke consultants in te winnen. Op de eigen website staat meestal heel wat informatie over hun specialisatie.
Belangrijker nog zijn vaak de referenties van bedrijven uit uw sector of met een vergelijkbare uitdaging. Dring ook aan om het cv in te kijken van de persoon of personen die u zullen assisteren. U bent immers niet op zoek naar debutanten, tenzij u bereid bent dat risico te nemen om de prijs te drukken. Tot slot kunnen veel consultants certificaten voorleggen om te bewijzen dat ze met een bepaalde technologie of methodologie vertrouwd zijn. En – last but not least – kijk hoe het eerste gesprek u geïnspireerd heeft: de visie van de consultant, maar ook de vragen die hij stelde tijdens het gesprek. En negeer de ‘klik’ niet: als het niet klikt tussen beiden, dreigt de samenwerking lang en vermoeiend te worden.
Deze Q&A is onderdeel van het ICT Jaarboek 2013 – 2014 van Smart Business Strategies. U kunt een pdf-versie van het Jaarboek gratis downloaden via deze link. De papieren versie is voor 7,5 euro te koop in onze shop.