Nieuws

De CIO blijft koning van klantengegevens

Hoewel we gebombardeerd worden met doemscenario's dat CIO's hun macht zullen verliezen aan de CMO's, blijven die eersten goed gepositioneerd voor de toekomst.

De tijd dat CIO’s enkel zorgden dat de back-office toepassingen operationeel bleven, is voorbij. Ze komen nu meer en meer in aanraking met klanten. Dat is de belangrijkste conclusie uit een onderzoek van IBM bij meer dan 1600 CIO’s: de C Suite Study.

Volgens het onderzoek vormen mobility-oplossingen voor 84 % van de respondenten hun topprioriteit. In 2009 was dat nog maar bij 68 %. En meer dan 60 % van de CIO’s is van plan om zich meer te focussen op het verbeteren van de klantenervaring en wil dichter bij de klanten staan.

Uitdagingen

Die nieuwe rol van de CIO zadelt hem op met nieuwe uitdagingen. CIO’s moeten immers hun comfortzone verlaten en krijgen een zichtbaarder en kwetsbaarder positie in het bedrijf. Ze moeten ook nauwer met de CMO samenwerken. De CIO wordt immers meer een marketeer, terwijl de CMO meer technisch onderlegd wordt.

Toch blijft de CIO de belangrijkste sleutel vasthouden voor het toekomstige succes van zijn bedrijf in de wereld van de digitale klant. Hij is immers misschien de enige in het bedrijf die de gigantische hoeveelheid klantengegevens in het hele bedrijf kan opgraven. In combinatie met data analytics tools kan de CIO waardevolle inzichten geven in het gedrag van digitale klanten. De CIO zal dus relevanter dan ooit blijven.

In samenwerking met CIO.com.

businessciocmoklantensmartbusiness

Gerelateerde artikelen

Volg ons

Gebruik je ecocheques bij Coolblue

Gebruik je ecocheques bij Coolblue

Producten bekijken