Waarom netwerken slim moeten zijn
Waarom netwerken slim moeten zijn
Een netwerk heeft slecht één bestaansreden: het ondersteunen van het gebruik van applicaties binnen het bedrijf. Om de prestatie van het netwerk te meten sluiten bedrijven SLAs af met hun service provider. Het SLA wordt meestal vastgelegd op basis van parameters, zoals latency, jitter en packet drop. Vandaag de dag volstaat dit echter niet meer. Waarom? De parameters die in het SLA beschreven worden leggen geen enkel verband met de applicaties, en het goed functioneren van deze applicaties, die over het netwerk lopen.
Meten is weten
CIO’s en IT-departementen weten vaak nog veel te weinig wat er over het netwerk loopt. Fenomenen zoals BYOD en het naar hartenlust installeren van gemakkelijk te gebruiken applicaties, zoals vb. Dropbox en het gebruik van sociale media, zorgen ervoor dat CIO’s vandaag nog minder inzicht hebben in het bandbreedtegebruik.
Het inzicht krijgen in wat er over het netwerk loopt is belangrijk om vervolgens geïnformeerde beslissingen te kunnen nemen. Zo kan het bijvoorbeeld zijn dat in een bepaald bedrijf het gebruik van Dropbox als een potentieel beveiligingsrisico beschouwd wordt, terwijl in een ander bedrijf Dropbox net voorrang moet krijgen op het netwerk omdat het gebruikt wordt door een specifiek departement.
CIO’s moeten bij het inzicht krijgen in het netwerkgebruik veel meer vanuit de bedrijfsvoering denken. Vroeger hoorden we wel eens: departement X heeft beslist om met applicatie Y te werken en IT ondersteunt dit niet omdat ze niet in de beslissing werd betrokken. Met BYOD en nog veel meer met Bring Your Own Application (BYOA) wordt het nog gemakkelijker om applicaties in het bedrijf binnen te trekken. Het is dus hoog tijd dat CIO’s actie ondernemen in functie van de noden van de gebruikers.
Hybride netwerken
We hebben ook steeds meer te maken met hybride netwerken. Waar bedrijven vroeger uitsluitend gebruik maakten van het eigen MPLS-netwerk, wordt vandaag steeds meer een combinatie van private en publieke cloud gebruikt. De publieke cloud is vaak een goedkopere oplossing en soms ook de enige oplossing om verafgelegen locaties op het netwerk aan te sluiten. De kwaliteit van deze internetverbinding is echter iets wat je zelf niet in de hand hebt.
Ook hier dringt het gebruik van application performance management zich op. Een slim netwerk laat toe om bijvoorbeeld bedrijfskritische applicaties via de private cloud te sturen, terwijl minder kritische toepassingen gebruik kunnen maken van de publieke cloud.
Waarom netwerken slim moeten zijn
Application Perfomance Management
Wanneer men de stap zet naar application performance management moet men toch een aantal zaken in het achterhoofd houden.
1. APM is niet eenvoudig
Meestal wordt APM door de diverse vendors voorgesteld als iets wat vrij gemakkelijk te implementeren is. Dit is het echter niet! Enerzijds is het zo dat de technologie voor APM niet volledig geautomatiseerd, waardoor de implementatie vaak toch meer tijd in beslag neemt dan wat er initieel werd voorgesteld.
2. APM is een investering
Er is een ruim aanbod aan APM-oplossingen op de markt. Allen beweren te kunnen aanbieden wat je nodig hebt om je netwerk slim te maken. Niettemin stellen wij vast dat er slechts weinig oplossingen zijn die een voldoende hoog niveau van inzicht kunnen bieden. Een APM-oplossing is een stevige investering, het is daarom heel erg belangrijk voldoende oplossingen tegen het licht te houden en de juiste oplossing te kiezen die aan je noden beantwoord.
3. APM biedt een schat aan informatie, doe er iets mee
Eenmaal je de stap gezet hebt om de APM-oplossing in huis te halen, investeer dan voldoende tijd in het bepalen van wat je wil meten. En als je dan meet, vergeet dan ook niet om met de verworven informatie de juiste dingen te doen en de applicaties op het netwerk zo te sturen dat applicaties optimaal functioneren op basis van de beschikbare bandbreedte.
4. Kies een service provider die je een totale service kan bieden
Je service provider moet in staat zijn je te adviseren welke technologie te implementeren. Hij moet consultancy diensten kunnen leveren om de juiste architectuur en implementatie aan te bevelen. Zo kan je als klant je vooral richten op het nemen van de juiste beslissingen op basis van de metingen en het advies van je provider.