IT kan de verwachtingen niet inlossen
Meer en meer leidinggevenden erkennen dat de strategische waarde van IT verder gaat dan enkel het besparen van kosten. Dat blijkt uit het McKinsey Global Survey van 2013. Terwijl in 2012 kostenbesparingen nog voor meer dan de helft van de respondenten een IT-prioriteit was, had in 2013 nog geen derde hiervoor aandacht.
Meer dan zestig procent zegt IT nu te gebruiken om de bedrijfsprocessen in zijn organisatie te verbeteren. Andere IT-prioriteiten zijn het verbeteren van de kostenefficiëntie van bedrijfsprocessen en het beschikbaar maken van informatie aan managers om hen te ondersteunen bij het plannen en het nemen van beslissingen.
Opvallend is dat de respondenten diezelfde prioriteiten vaak ook citeren als ideale prioriteiten. Dat suggereert dat bedrijven beter worden in het afstemmen van hun dagelijkse prioriteiten op wat ideaal is. Meer managers zien IT als een kern en als relevant voor de dagelijkse business.
IT-prestaties vallen tegen
Niet alles is echter rozengeur en maneschijn. De globale tevredenheid over de IT-prestaties is in 2013 afgenomen: vergeleken met de jaren ervoor gaven minder respondenten aan dat IT het vermogen faciliteert om de doelstellingen van de organisatie te bereiken. Vooral voor het creëren van nieuwe producten en het betreden van nieuwe markten vallen de IT-prestaties tegen.
McKinsey blikt ook vooruit. Wanneer IT blijft evolueren als een belangrijk strategisch hulpmiddel, zullen de vereiste vaardigheden en profielen steeds moeilijker te vinden en te behouden zijn. McKinsey verwacht ook dat de business meer betrokken moet worden bij IT-beslissingen. En de gestaag stijgende verwachtingen voor IT onderstrepen tot slot hoe zwaar het pad van CIO’s de komende jaren bezaaid is met uitdagingen.