Vier strategieën om klaar te zijn voor een cyberaanval
Ooit zal uw bedrijf het slachtoffer van een cyberaanval worden, wat u ook doet. Dat moment bereidt u dan ook maar beter voor:
1. Heb een plan voor bekendmaking klaarliggen
Heel wat bedrijven zijn door allerlei regelgeving gebonden aan de informatie die ze aan klanten mogen of moeten vrijgeven tijdens een cyberaanval. Op het moment dat de aanval bezig is, ligt uw bedrijf wellicht in chaos en maakt u gegarandeerd fouten. Zorg dus dat u op voorhand een actieplan hebt klaarliggen, identificeer de belangrijkste personen die tijdens een cyberaanval een rol moeten spelen en betrek uw communicatieteam, want zij kunnen u advies geven over de timing en uitwerking van uw boodschappen.
2. Begrijp welke doelen cybercriminelen interessant vinden
De belangrijkste vraag is niet wanneer u het slachtoffer van een cyberaanval wordt, maar waar. U moet dus weten wat cybercriminelen waardevolle informatie vinden. Dat leidt u naar de plaatsen waar u meer aandacht aan moet besteden. Follow the money, of in dit geval Follow the data. Momenteel zijn die plaatsen in veel bedrijven hun datawarehouses, maar ook clouddiensten die ze gebruiken.
3. Vraag budget voor verdediging
Cyberaanvallen kunnen uw bedrijf niet alleen veel schade berokkenen, maar kosten u ook veel. Uw diensten zijn immers down of u loopt reputatieschade op. Ook u ertegen verdedigen is niet goedkoop. Beschouw de beschermingsmaatregelen echter als een verzekeringspremie en vraag voldoende budget.
4. Vraag om hulp
Het mag verleidelijk zijn om enkel op in-house expertise te vertrouwen omdat dat het goedkoopste lijkt, maar u kunt het best experts inhuren, zowel om de beschermingsmaatregelen uit te werken als tijdens een aanval. Zij komen deze situaties immers dagelijks tegen en hebben heel wat ervaring.
In samenwerking met CIO.com.