Cloud computing: onbekend maakt onbemind
Dat is in drie woorden de conclusie van recent onderzoek naar het huidige en toekomstige cloudgebruik bij Belgische KMO’s. Marktonderzoeksbureau Ipsos ondervroeg in opdracht van ASPEX 413 Belgische bedrijven met minder dan 50 medewerkers. De resultaten waren niet bijzonder verrassend, maar vooral veelzeggend.
De belangrijkste conclusie ‘onbekend maakt onbemind’ slaat op verschillende delen van het onderzoek. Laten we beginnen met de kennis bij KMO"s van wat cloud computing eigenlijk is.
Uit de enquête blijkt dat slechts 4 op de 10 bevraagde bedrijven zeer goed weet wat cloud computing eigenlijk is. Een stelling die ik geregeld bevestigd zie als we bijvoorbeeld op seminaries met KMO"s in gesprek gaan. Wanneer we de vraag stellen wie er van cloud computing gebruik maakt, gaan er meestal slechts enkele handen de lucht in. Maar als je begint door te vragen – "Wie gebruikt Gmail?", "Wie gebruikt Isabel?" en andere voorbeelden – merken de meeste KMO"s tot hun eigen verbazing dat ze eigenlijk al cloud computing gebruiken. Dit brengt hen wellicht tot het besef dat cloud computing dus ook voor hun organisatie de juiste keuze kan zijn.
Gebruikers vs niet-gebruikers
Dit laatste vermoeden is gebaseerd op andere cijfers uit het rapport. Bij de vraag "denkt u dat cloud computing een concurrentieel voordeel kan opleveren?" antwoordden de gebruikers van cloud computing veel positiever dan de niet-gebruikers. Van wie al cloud computing inzet, gelooft 74 procent dat de cloud een concurrentieel voordeel oplevert. Bij niet-gebruikers daalt dat percentage tot amper 39 procent.
Het gebrek aan inzicht in wat cloud computing voor een KMO kan betekenen, blijkt ook uit de antwoorden op een andere vraag. Gevraagd naar de investeringsprioriteiten in IT voor de komende jaren bengelt cloud computing helemaal achteraan het lijstje. Nochtans is bewezen dat voor de eerste vijf prioriteiten – updaten van het computerpark, moderniseren van beveiliging en infrastructuur, uitbreiden van de huidige infrastructuur, mobility en aanpassen van de bedrijfssoftware – cloud computing telkens een oplossing kan bieden.
Tijd voor een kennismaking
Wat leren we uit deze cijfers? Dat onbekend echt wel onbemind maakt. Zodra organisaties cloud computing (doel)bewust hebben ingezet, ervaren ze zelf de voordelen van de cloud en aarzelen ze meestal niet om ook voor andere bedrijfsbehoeften de cloud aan te spreken. Terwijl heel wat bedrijven vandaag cloud computing al inzetten zonder het te beseffen. Zodra ze de voordelen van cloud computing aan den lijve hebben ondervonden, staat de deur meestal open voor nog meer cloud computing initiatieven. Hoogste tijd dus voor een grondige kennismaking, vindt u ook niet?