Trends in data-analyse die u niet mag missen (1)
Business Intelligence en Analytics staan bovenaan het prioriteitenlijstje van zowat elke CIO. Logisch ook, want er valt met het juiste inzicht heel wat te bereiken. En de technologie kende de voorbije jaren ook een forse groeispurt.
Een overzicht van de belangrijkste trends anno 2014, naar aanleiding van ons (gratis) Business Meets IT-seminarie van 24/6. Dit is deel 1 in onze minireeks ovzer BI.
1. Business Intelligence en Analytics: één strijd, anderhalf wapen
Er was een tijd dat Business Intelligence (BI) en Analytics twee gescheiden werelden waren. BI-software bleef beperkt tot dashboards, rapportering en kubussen met uit databanken gedistilleerde gegevens, waarmee de gebruiker dan in verschillende dimensies kon werken.
Analytics was het geavanceerde broertje dat zich niet tot die ene databank beperkte, maar liefst met grote datawarehouses aan de slag ging waarin alle mogelijke databanken werden geïntegreerd, de gegevens werden opgeschoond en waarin men dan vervolgens op zoek kon gaan naar de grote inzichten: verbanden tussen bepaalde gegevens die men tot dusver nog nooit had waargenomen of extrapolatie van cijfers uit het verleden om een betrouwbare toekomstvoorspelling te lanceren.
Tegenwoordig wordt dit onderscheid veel minder gemaakt. Timo Elliott, innovatie-evangelist bij SAP, zei enkele jaren geleden al dat het verschil in definitie tussen beide eerder irrelevant is: “Als het erop aankomt, heeft niemand een boodschap aan hoe de oplossing wordt genoemd. Je wil gewoon de beschikbare informatie optimaal benutten en hiervoor de vereiste technologie inzetten, ongeacht het label dat op die technologie wordt geplakt.”
Analytics werd lange tijd gehypet omdat het werd geassocieerd met nieuwe functionaliteit zoals ‘predictive BI’ en ‘data-discovery’. Maar al die functionaliteiten zie je evengoed opduiken bij de leveranciers die traditioneel als BI-softwarespelers werden beschouwd. En tegelijk zien we leveranciers die traditioneel met Analytics werden vereenzelvigd, zoals SAS, steeds vaker het woord ‘intelligence’ in de mond nemen.
De twee werelden smelten stilaan samen en wellicht worden beide termen binnen enkele jaren bijna als synoniemen gebruikt. En voor u het vraagt: ja, wellicht zal ook ‘Big Data’ in deze grote smeltkroes verdwijnen. “De veel gehypete definitie van Big Data is dood”, meent Darin Bartik, Executive Director of Product Management bij Dell Software’s Information Management-afdeling, “maar de ambitie om van gegevens het kloppende hart van de business te maken is meer dan ooit springlevend.”
2. Selfservice en data-discovery
Er wordt al jaren over gesproken in de BI-wereld, maar pas de laatste maanden en jaren wordt het echt realiteit: Business Intelligence is niet langer een speeltje dat voorbehouden is voor het management en enkele andere medewerkers. Steeds vaker krijgt elke kenniswerker en bij uitbreiding elke medewerker die bedrijfsgegevens nodig heeft bij zijn dagelijkse taken, toegang tot BI- en analysesoftware.
Een belangrijke evolutie hierbij is de selfservicetrend. De eindgebruiker pikt het niet meer dat hij voor elke nieuwe zoekopdracht een aanvraag moet versturen naar de ICT-afdeling of het BI Competence Center: zij willen de gegevens onmiddellijk zelf kunnen analyseren, ermee spelen en als het enigszins kan ook ‘wat als’-scenario’s mee bouwen.
“In dat laatste geval kom je al in de wereld van data-discovery, wat nog een stap verder betekent dan selfservice-BI”, licht Edwin Van Waes, General Manager van Laco, toe. “Maar dan speelt de ICT-afdeling weer een belangrijke rol bij het bewaren van de data-governance: rapporten moeten worden gecentraliseerd, gegevens moeten worden gevalideerd, enzovoort. Maar ICT speelt nu een fundamenteel andere rol dan vroeger: van gatekeeper die alle toegang tot gegevens weigert is het geëvolueerd tot luchtverkeerleider, die ervoor zorgt dat het gegevensverkeer in goede banen blijft verlopen.”
Betekent dit dat de traditionele analyses voorgoed verleden tijd zijn en ligt alle macht nu bij de eindgebruiker? “Niet echt”, meent Edwin Van Waes. “Je krijgt gewoon BI en Analytics in twee snelheden: enerzijds de grote en gebruiksintensieve datawarehouses waarop de diepgravende analyses gebeuren: die zijn langzaam, maar bieden wel de meest strategische inzichten.
Anderzijds de agile-BI, waarbij de eindgebruiker zich kan uitleven op de gegevens op zoek naar snel bruikbare inzichten. Die tweede stroom kan voor chaos zorgen, maar dat kunt u vermijden door bedrijfsgegevens te exporteren en ter beschikking te stellen in een zogeheten ‘sandbox’. Dit wordt dan letterlijk de zandbak waarbinnen de eindgebruiker zijn gang kan gaan.”
Dit is het eerste deel van onze mini-reeks over trends in BI.
Op 24 juni 2014 organiseert Minoc Data Services een Business Meets IT-seminar waarop u alles te weten komt over Business Intelligence (BI) en Analytics. We geven in dit seminarie een stand van zaken rond de nieuwe innovatiestroom in Analytics en marktcijfers. We bekijken ook BI- en analyticsvoorbeelden uit de praktijk. Meer informatie over het seminarie vindt u op de website van Business Meets IT.