Vijf manieren om thuiswerkers erbij te laten horen
Hoe geeft u werknemers die zich niet op uw kantoor bevinden het gevoel dat ze erbij horen, ook al zijn ze niet fysiek aanwezig? Let daarvoor op de volgende aandachtspunten:
1. Maak gebruik van technologie
Video, tools voor realtime virtuele vergaderingen, screen sharing, de cloud, bestandsdeling en sociale media, het zijn allemaal technologieën die werknemers helpen om samen te werken met hun collega’s op andere locaties. Ook voor managers zijn het belangrijke hulpmiddelen om het overzicht te houden.
2. Video is de vijand niet
Video is een van de belangrijkste technologieën die heeft bijgedragen aan efficiënt samenwerken op afstand. De evolutie naar videoconferencing is cultureel echter moeilijk. We zijn nog de conference calls met enkel audio gewoon, waarbij iedereen ondertussen zijn e-mail controleert of aan een spreadsheet werkt en daardoor maar half met zijn aandacht bij de vergadering is. De werknemers moeten af van die slechte gewoonte als ze van videoconferencing een succes willen maken.
3. Onderhoud de persoonlijke relaties
Technologie kan verspreide teams meer in contact brengen, maar het is geen wondermiddel. Maak daarom gebruik van de eerste minuten tijdens een conference call om wat te kletsen over de kinderen of de voetbalmatch van gisteren, zodat de persoonlijke relaties onderhouden worden.
4. Communiceer, communiceer, communiceer, communiceer
Communicatie speelt een sleutelrol, maar het gaat niet alleen om het delegeren van taken en het verkrijgen van statusupdates. Je emoties zoals je enthousiasme of je verwachtingen overbrengen aan werknemers op een andere locatie is niet eenvoudig. Organiseer daarom frequente vergaderingen om te communiceren. Als u elke dag hoort dat uw collega’s hard werken aan een project en vooruitgang maken, stimuleert u dat immers om zelf even goed uw best te doen.
5. Focus op de bedrijfsdoelstellingen
De rol van elk individu in de organisatie begrijpen is een belangrijk onderdeel van het betrokken doen voelen van uw werknemers. Iedereen moet begrijpen wat de organisatie in zijn geheel wil bereiken en hoe hij in dat plan past. Managers moeten dat soort informatie geregeld aan iedereen geven, want normaal zijn deze zaken te horen aan de koffiemachine in het bedrijf.
In samenwerking met CIO.com.