Mobiele markt in handen van Proximus en Mobistar
Daar waar bij vaste telefonie het gros van de markt wordt verdeeld onder drie partijen, zijn dat er bij mobiele telefonie twee: Proximus en Mobistar. Zeker bij de grote bedrijven is dat het geval.
Base komt bij bedrijven maar op het vierde plan, na Telenet. Terwijl Telenet eigenlijk het mobiele netwerk van Mobistar gebruikt. Als we al de MVNO-klanten van Mobistar, zoals dus die bij Telenet, optellen dan beschikt Mobistar zelfs over de meeste mobiele gebruikers in ons land, zo bevestigde het bedrijf zelf recent op de voorstelling van de halfjaarresultaten. Al heeft Proximus meer "pure" klanten.
Het duopolie tussen Proximus en Mobistar lijkt de beperkte keuze in de bedrijfsmarkt te bevestigen. Zelfs Mobistar zelf beaamt dat het de bedrijvenmarkt heeft onderschat en er nog meer mogelijkheden liggen.
Opvallend is dat de tevredenheid van de kleinere partijen in mobiele telefonie, Base en Telenet, dit jaar lager ligt in vergelijking met vorig jaar. Proximus haalt 7,6 op 10. Telenet 7,2 en Mobistar 6, wat ook het gemiddelde is.
Dit alles blijkt uit cijfers van Smart Business Strategies, naar aanleiding van het ICT Jaarboek. Belangrijke wijziging is dat de vragenlijst dit jaar niet polsen naar dé belangrijkste leverancier voor een bepaalde categorie. Vandaag gebruikt een bedrijf tegelijk meer fabrikanten, voor onder meer pc’s, telecom of business software. Dit heeft tot gevolg dat kleinere leveranciers in verhouding een hoger ‘marktaandeel’ krijgen dan bij vorig onderzoek.
Op 2 september organiseert Smart Business en ZDNet.be een (gratis) seminarie over "Trends in ICT". Ook deze thema"s komen er verder aan bod. Maar info over dit seminarie en over onze populaire seminariereeks vindt u op: www.businessmeetsit.be .