Nieuws

Vooral retail heeft last van datalekken

In de eerste helft van dit jaar zijn er meer dan 375 miljoen klantdata gestolen of verloren gegaan. Vooral de retailsector deelt in de klappen. Meer dan 80 procent van alle datalekken is bij retailbedrijven.

Tussen april en juni van dit jaar waren er in totaal 237 datalekken die wereldwijd meer dan 175 miljoen klantbestanden met persoonlijke en financiële informatie schaadden. Voor de eerste helft van 2014 komt dat wereldwijd neer op meer dan 375 miljoen klantdata die gestolen of verloren gegaan is als gevolg van 559 datalekken.

De cijfers komen van een onderzoek van SafeNet, dat zich specialiseert in in databescherming, op basis van hun SafeNet Breach Level Index (BLI) voor het tweede kwartaal van 2014.

Retail

In het tweede kwartaal zijn in de retailsector meer bestanden geschaad dan in enige andere branche – meer dan 145 miljoen records zijn daar verloren gegaan of werden gestolen. Dat is 83 procent van alle datalekken.

Minder dan één procent van alle 237 datalekken tijdens het tweede kwartaal van 2014 waren beveiligde breaches. Hierbij zorgden sterke encryptie- of authenticatieoplossingen ervoor dat de data niet te gebruiken was.

Consument

SafeNet presenteerde parallel ook de resultaten van een wereldwijd onderzoek onder ruim 4.500 volwassen consumenten. Daarbij gaf bijna veertig procent van de respondenten aan nooit – of waarschijnlijk nooit – iets te kopen bij, of zaken te doen met een bedrijf dat te maken heeft gehad met datalekken. 

Op 2 september organiseert Smart Business en ZDNet.be een (gratis) seminarie over "Trends in ICT". Ook deze thema"s komen er verder aan bod. Maar info over dit seminarie en over onze populaire seminariereeks vindt u op: www.businessmeetsit.be .

beveiligingbreachbusinessretailsmart businesssmartbusiness

Gerelateerde artikelen

Volg ons

Gebruik je ecocheques bij Coolblue

Gebruik je ecocheques bij Coolblue

Producten bekijken