Vijf boeken van 2014
Welke boeken die de voorbije maanden verschenen, verdienen een plaats in uw handbagage? Wij selecteren een geheel subjectieve top vijf, uiteraard telkens met een IT- of business-inslag. Zo zijn we.
Of het nu op papier is of als e-book of als combinatie: de volgende boeken zijn op de een of andere manier het lezen (of op z’n minst het te bekijken) waard. Al komen ze wel uit diverse hoek.
Eén opmerking wel. Uiteraard hebben we niet alle boeken van 2014 kunnen meenemen. Daarom bijvoorbeeld dat het voortreffelijke "The Snowden Files" bijvoorbeeld pas in een volgend nummer aan bod komt en deze lijst net niet haalt.Maar laat dat de pret niet drukken. De top vijf:
1. Titanenstrijd
Waarover gaat het?
De hardnekkige strijd tussen Google en Apple
Quote: “Wij zijn alleen maar een stelletje nerds die de wereld willen veranderen”
Het boek gaat over de strijd tussen twee bedrijven die samen de laatste jaren zowat het volledige ICT-landschap hebben gedomineerd: Apple en Google. Het is de Nederlandse vertaling van Dogfight, van Wired-journalist Fred Vogelstein.
Het is uitermate interessant om te lezen hoe de mobiele technologie op gang werd getrokken, hoe Apple en Google begonnen als partners-in-crime om een nieuw monopolie van Microsoft (dit keer op de besturingssystemen van mobiele telefoons) te voorkomen. Waarna beide bedrijven plotseling tot de ontdekking kwamen dat ze geduchte rivalen van elkaar bleken te zijn.
ISBN: 9789000321599
2. The Digital Age
Waarover gaat het?
De toenemende impact van technologie op het zakenleven
Quote: “Burgers zullen meer macht hebben dan ooit tevoren in de geschiedenis. Al zullen ze, qua privacy en veiligheid, er wel een prijs voor betalen.”
Technologie beïnvloedt ons (zaken)leven steeds meer, schrijven Google-collega’s Eric Schmidt en Jared Cohen in dit boek. Het heeft onder meer invloed op werk, onderwijs, criminaliteit en zelfs op de naamkeuze van uw kinderen.
Hoewel het als zoete broodjes verkoopt, is ‘The New Digital Age’ geen evident boek. Zo is er in de 350 pagina’s geen enkel beeld of illustratie te bespeuren. Al zit er erg veel vlees aan. Want terwijl veel boeken één onderwerp uitspitten, behandelt The New Digital Age (‘Digitale Lente’ in de Nederlandse vertaling) een breed aantal thema’s: van de Arabische lente tot Wikileaks.
ISBN: 9789047006732
3. David en Goliath
Waarover gaat het?
De underdog wint vaker dan u denkt
Quote: “Als u de traditionele strijd niet kan winnen, verander dan van strijd”
Vergeet de ongelukkige jeugd, dyslexie of simpelweg minder talent of een kleinere organisatie. Ook in het bedrijfsleven blijkt een underdog positie net de sleutel tot succes. Het is het centrale idee in ‘David en Goliath’ van de bekende Amerikaanse journalist en story teller Malcolm Gladwell. Het boek begint met het onvermijdelijke titelverhaal: de wijze waarop David de op het eerste gezicht onoverwinnelijke Goliath versloeg.
ISBN: 9781846145827
4. De Twitter story
Waarover gaat het?
Over de turbulente start van Twitter als bedrijf
Quote: “Wie zou jij overboord zetten?”
Niet zozeer Facebook kent een turbulente ontstaansgeschiedenis, vooral de zakelijke start van Twitter is doortrokken van vetes, rancune, vijandschap en wrok.
Want om veel volgers te krijgen, moet je sommigen in de gracht rijden. Die conclusie kun u wel trekken na het lezen van deze vlot lezende reconstructie, die gebaseerd is op uitgebreid onderzoek en talloze uren interviews met alle betrokkenen. Wordt ook een televisieserie, en mogelijk ook een film.
ISBN: 9789047005780
5. Robopocalyps
Waarover gaat het?
Over robots die in opstand komen
Quote: “De antirobotwetten zullen jullie echt niet beschermen”
Robopocalyps is de enige roman in dit lijstje. Maar wel eentje die opviel. Er zijn al bijna een kwart miljoen exemplaren van verkocht. Het plot is simpel: alle robots ter wereld komen in opstand en de Robotoorlog is een feit.
Het boek volgt verschillende mensen op diverse plaatsen in hun strijd om door samenwerking te overleven. Het boek is spannend en origineel. Steven Spielberg zag de potentie ervan en kocht meteen de filmrechten.
ISBN: 9789021454849
Nog meer boeken…
Uiteraard zijn er het voorbije jaar meer dan vijf goede boeken verschenen. Ook de volgende titels kunnen u wellicht aanspreken:
Het social media modellenboek – Bart Van Der Kooi, ISBN: 9789043030786
De Curve – Over geld verdienen in het digitale tijdperk, Nicholas Lovell, ISBN: 9789047006237
Cybergevaar, Eddy Willems. Hoe we ons kunnen wapenen tegen online misdaad en terreur. ISBN: 9789401411431
Iedereen baas, Over samenwerken met vier generaties, Saskia Van Uffelen, ISBN: 9789401416832
De kracht van priemgetallen – Paul Levrie en Rudi Penne, ISBN: 9789035138636