Nieuws

3D printing nog ruim vijf jaar van doorbraak

Het duurt nog vijf jaar voordat 3D-printen de consumentenmarkt bereikt. Tot die tijd zal de technologie alleen op bescheiden schaal in zakelijk opzicht worden ingezet.

Volgens onderzoeksbureau Gartner duurt het nog vijf jaar voordat 3D-printen de consumentenmarkt zal bereiken. Tot die tijd zal de technologie alleen op bescheiden schaal in zakelijk opzicht worden ingezet. Dat blijkt uit de zogenaamde Hype Cycle die het onderzoeksbureau recent heeft gewijd aan 3D printen, op basis van interviews met producenten, eindgebruikers, scholen, overheden en investeerders.

Aan de linkerkant van de grafiek staan de thema’s waarover zeer veel over wordt gepraat maar nog weinig gedaan. Dan volgt een dalende lijn, waarbij de aandacht vermindert, terwijl de realisaties zich binnenskamers voltrekken. Bij het laatste deel van de grafiek komt de technologie tot volle wasdom.

Overigens bestaan er diverse markten voor 3D-printing. Er wordt onderscheid gemaakt tussen de gebruikte materialen zoals plastic, hars, poeder of metaaldeeltjes, elk met een ander doel en behandeling. Sommige technieken zijn al in gebruik, bijvoorbeeld het ruimtelijk printen van prototypes. Andere staan nog in de kinderschoenen, zoals het 3D-printen van metalen onderdelen.

Op 2 september organiseert Smart Business en ZDNet.be een (gratis) seminarie over "Trends in ICT". Ook dit thema"s komt daar verder aan bod. Maar info over dit seminarie en over onze populaire seminariereeks vindt u op: www.businessmeetsit.be .

3d3d-printingbusinesssmart businesssmartbusinesstrends

Gerelateerde artikelen

Volg ons

Gebruik je ecocheques bij Coolblue

Gebruik je ecocheques bij Coolblue

Producten bekijken