Zes nieuwe IT-rollen in 2015
Nieuwe technologieën vereisen nieuwe vaardigheden en dus ook nieuwe rollen. CIO’s van innovatieve bedrijven zullen in 2015 de volgende zes rollen moeten invullen om competitief te blijven:
1. Collaboration & social media evangelist
Met de groeiende digitalisering moet er iemand verantwoordelijk zijn om te begrijpen hoe werknemers het best samenwerken, zowel met elkaar als met klanten. Kandidaten voor deze rol hebben vooral een achtergrond nodig in marketing en communicatie, en misschien zelfs antropologie of organisatiepsychologie.
2. Technologiebroker
Bijna elke afdeling kan tegenwoordig cloudgebaseerde toepassingen gebruiken zonder inmenging van IT. Om alles in goede banen te leiden, is er een technologiebroker nodig die koopadvies geeft en helpt bij onderhandelingen. Brokers kunnen een achtergrond in sales of business development hebben, of misschien in aanbestedingen.
3. Information insight enabler
De meeste organisaties zitten op een massa informatie, rapporten en statistieken, maar gebruiken die niet efficiënt om strategische beslissingen te sturen. Ze hebben iemand nodig die gegevens begrijpt en als een coach helpt om inzichten uit informatie te halen. Kandidaten hebben ervaring in marktonderzoek of financieel onderzoek, of zelfs in analytics of statistiek.
4. User experience guru
Een van de grootste obstakels bij traditionele bedrijfssoftware is de slechte gebruikerservaring. Dat heeft een belangrijke negatieve impact op de productiviteit. Een user experience guru begrijpt de noden van gebruikers en weet hoe hij de samenwerking en productiviteit verbetert.
5. Cloudintegratiespecialist
Hoe meer cloudgebruik, hoe meer afdelingen van een organisatie hun eigen cloudtoepassingen aanschaffen. Een cloudintegratiespecialist heeft de taak om de compatibiliteit met bestaande bedrijfssystemen te garanderen. Kandidaten voor deze rol hebben een traditionele IT-achtergrond nodig, omdat ze zowel de back-endsystemen als de nieuwe cloudsystemen moeten begrijpen.
6. End-to-end IT service manager
Het concept van IT-as-a-Service vereist een rol die business, informatie en technologie integreert om end-to-end IT-diensten te creëren. Kandidaten voor deze rol hebben heel wat ervaring in service delivery, business engagement, sales en marketing.
In samenwerking met CIO.com.