Nieuws

Gartner ITxpo legt nadruk op ‘digital disruption’

Vanaf vandaag is Barcelona weer even de hoofdstad van de Europese informatietechnologie, nu hier Gartner ITxpo Symposium plaats vindt. Digitale transformatie staat hoog op de agenda en de CIO's die hier aanwezig zijn, zullen door Gartner analisten op hun verantwoordelijkheden gewezen worden.

Vanaf vandaag is Barcelona weer even de hoofdstad van de Europese informatietechnologie, nu hier  Gartner IT Expo Symposium plaats vindt. Digitale transformatie staat hoog op de agenda en de CIO’s die hier aanwezig zijn, zullen door Gartner analisten op hun verantwoordelijkheden gewezen worden.

650 miljoen

Gartner ITxpo Symposium is een reizend circus dat de afgelopen weken ook al neerstreek in Zuid-Afrika, Florida, Brazilië, Indië en Japan, zodat de boodschappen die Gartner brengt, al min of meer duidelijk zijn.

Zoals Gartner CEO Gene Hall al eerder zei, heeft hij in de afgelopen drie jaar meer veranderingen gezien dan de voorbije 20 jaar. Een van die veranderingen is natuurlijk dat alles tegenwoordig genetwerkt is.

Momenteel zijn niet minder dan 650 miljoen toestellen op een of andere manier met het internet verbonden, en het opvallende is vooral dat ook steeds meer niet-traditionele toestellen, zoals auto’s, geconnecteerd zijn. Al deze toestellen gaan data genereren die gebruikt kunnen worden om de strategie van bedrijven te bepalen.

‘Digital disruption’

‘Digital disruption’ zal hier de komende dagen hoog op de agenda staan, en de aanwezige CIO’s mogen zich verwachten aan verhalen over hoe nieuwkomers op de markt dank zij hun gebruik van data en het gebrek aan ‘legacy’ dat ze moeten onderhouden er in slagen een veel betere dienstverlening aan te bieden dan de traditionele spelers.

Want geen enkele sector ontsnapt aan deze digital ontwrichting, ook traditionele sectoren waar het digitale een minder grote rol speelt, zullen er moeten aan geloven.

Tijdens de eerdere conferenties gaf Peter Sondergaard van Gartner ook al aan waarom bedrijven zich blijven verzetten tegen deze digitale trend. De nieuw spelers op de markt werken aan lagere marges, en traditionele bedrijven zijn niet geneigd in dergelijke lage marges mee te stappen. Liever op korte termijn nog wat extra winsten meepikken dan op lange termijn een rol van belang spelen, lijkt voor vele ondernemingen de boodschap te zijn.

Risico"s

Een tweede reden waarom bedrijven weigeren zelf de digitale ontwrichting mee te organiseren is de weigering om risico’s te nemen. Banken en overheden vinden bijvoorbeeld dat ze een stevige basis nodig hebben om te overleven en kiezen eerder voor zekerheid dan voor innovatie.

Gartner heeft het in dat verband over digitale machinisten versus digitale humanisten, waarbij de eersten het vooral moeten hebben van goed gestructureerde processen terwijl de groep van digitale humanisten vooral rekening houdt met mensen en de ‘customer experience’.

Wellicht hebben bedrijven zowel digitale machinisten als humanisten nodig, maar het zal er binnen bedrijven op aan komen de juiste balans te vinden tussen vernieuwing en stabiliteit. 

20142015businessdigitaaldigitaliseringgartnerm2mtrendsxpo

Gerelateerde artikelen

Volg ons

Gebruik je ecocheques bij Coolblue

Gebruik je ecocheques bij Coolblue

Producten bekijken