Nieuws

Hoe Europese service providers zich onderscheiden van de wereldwijde cloud-platforms

Lokale en regionale clouds spelen net zo'n belangrijke rol in de markt als de grote, 'hyperscale' platformen en door manieren te bedenken om te differentiëren, blijven ze ook relevant. Nu de trend doorzet dat wereldwijde spelers hun platformen naar Europa verhuizen, kiezen Europese spelers er niet voor een directe concurrentiestrijd aan te gaan op bijvoorbeeld prijs, maar in plaats daarvan hun eigen dienstenaanbod te verbreden en te verbeteren.

Hoe Europese service providers zich onderscheiden van de wereldwijde cloud-platforms

De concurrentie op de Europese hosting- en cloud-markt intensiveert. Wereldwijd opererende cloud-dienstverleners vestigen hun platformen steeds vaker in Europa. Lokale en regionale cloud-aanbieders in Europa beschouwen deze partijen steeds vaker als hun belangrijkste concurrenten.

Dit blijkt uit ons jaarlijks onderzoek naar de Europese hosting- en cloudmarkt, waarvoor meer dan 400 zakelijke en IT-beslissers zijn bevraagd. 37 procent ziet de wereldwijde spelers inmiddels als voornaamste concurrent, terwijl een jaar eerder nog maar 13 procent van de respondenten deze mening was toegedaan.

Lokale en regionale clouds spelen net zo’n belangrijke rol in de markt als de grote, ‘hyperscale’ platformen en door manieren te bedenken om te differentiëren, blijven ze ook relevant. Nu de trend doorzet dat wereldwijde spelers hun platformen naar Europa verhuizen, kiezen Europese spelers er niet voor een directe concurrentiestrijd aan te gaan op bijvoorbeeld prijs, maar in plaats daarvan hun eigen dienstenaanbod te verbreden en te verbeteren. Om hun concurrentiekracht te vergroten, leggen ze de nadruk op het verbeteren van hun klantenservice en diversificatie van hun portfolio.

Focus op klantenservice

Uit ons onderzoek kwam klantenservice naar boven als de belangrijkste factor waarmee cloud en service providers zich kunnen onderscheiden van de concurrentie (86%). De ondervraagden waren het erover eens dat het wel de nodige tijd en inspanning vergt om je te onderscheiden op het gebeid van klantenservice. De toegevoegde waarde die lokale aanbieders hebben, is dat hun medewerkers de lokale gewoonten en gebruiken kennen, hun klanten begrijpen en precies weten waar de wensen en behoeften liggen én die tijd investeren in persoonlijk contact om te zorgen dat klanten tevreden zijn.

Productdiversificatie

Diversificatie van het portfolio is een tweede belangrijke factor waarmee dienstverleners zich kunnen onderscheiden. In vergelijking met vorig jaar bieden service providers in toenemende mate diensten met toegevoegde waarde. Het belang van diensten op het gebied van datasoevereiniteit is sterk toegenomen nu nationale overheden strengere maatregelen aan bedrijven opleggen. In Duitsland en Zwitserland wordt dit door 80 procent van de respondenten zelfs als de belangrijkste strategie om je te onderscheiden aangemerkt, waarmee het daar de nummer-1 differentiatiestrategie is.

De Europese cloud- en hosting-providers anticiperen op de toenemende concurrentie door uit te gaan van eigen kracht. Door toegevoegde waarde te bieden met uitmuntende klantenservice en productdiversificatie zullen zij ook in de toekomst de concurrentie van de wereldwijde spelers goed het hoofd kunnen bieden.

blogbusinesscloudhostingserviceservice providerstrategie

Gerelateerde artikelen

Volg ons

Gebruik je ecocheques bij Coolblue

Gebruik je ecocheques bij Coolblue

Producten bekijken