Ook IBM wil betere inboxervaring voor Verse
Als er een stuk verouderde maar noodzakelijke technologie is dat nog meer besproken – en gehaat – wordt dan het wachtwoord, dan is het je e-mailinbox. Net zoals Googles Inbox en Dropbox" Mailbox is Verse van IBM de e-mailinbox opnieuw aan het uitvinden.
Carolyn Pampino, ontwerper voor IBM"s zakelijke oplossingen, legt uit dat IBM Verse afkomstig is van topvrouw Virginia Rometty"s stap om opnieuw te investeren in en het upgraden van het ontwerp van IBM"s erfgoed. “Aan de e-mailervaring is niets veranderd sinds de uitvinding ervan”, betreurt ze. Ze karakteriseert e-mail op het moment als “een saaie lijst van dingen die op je afkomt”.
Nieuwe ervaring
IBM is van plan Verse anders te maken met wat Pampino noemt “een betere focus op mensen” en relevante gesprekken op de werkplek. “Het is een eenvoudige en snelle manier om direct op iemands naam te filteren”, voegt ze toe.
Het idee, licht Pampino toe, is om snelle zoekmogelijkheden toe te voegen aan je e-mailervaring zoals mensen die kennen van websites als Amazon of vergelijkbare onlinewinkels. Daarnaast voegt IBM een sociaal element toe aan Verse door het promoten van relaties en inzicht te geven in gegevens van andere mensen in een bepaalde conversatie. Pampino denkt dat gebruikers hierdoor op een andere manier omgaan met de zakelijke e-mail.
Pampino verzekert iedereen dat de zakelijke ervaring dezelfde is als die op de desktop-pc. Het stelt gebruikers in staat in te zoomen op het visitekaartje van iemand, de belangrijkste contacten in de gaten te houden en in te spelen op berichten. Verse is alleen beschikbaar voor iOS en Android. Er zijn geen plannen om uit te breiden naar andere mobiele platformen.
Deze maand verschijnt er een bèta van IBM Verse. De eerste groep gebruikers start op 25 november met het testen van het programma. De verwachting is dat de applicatie eind maart voor iedereen beschikbaar komt.