Multitasking bestaat niet
Vooraanstaande bedrijven als Shell en DuPont verbieden hun personeel om nog in de wagen te telefoneren. Ook als dit handenvrij gebeurt. Multitasking is slecht voor de gezondheid en de productiviteit van uw medewerkers. In de wagen, maar ook daarbuiten.
1. Autorijden
De kwaliteit van de gesprekken daalt zienderogen als u vanuit de auto belt, omdat u de aandacht moet verdelen. En dan is er natuurlijk de veiligheid. Belt u handenvrij in de wagen, dan heeft u vier tot acht keer meer kans op een ongeval. “Het gaat niet om de handen, maar om het brein”, stelt Theo Compernolle, neuropsychiater en consultant, in een gesprek met de redactie.
Sms’en in de wagen is nog gevaarlijker. “Dat is haast crimineel, want u kijkt gemiddeld vijf seconden niet naar de weg. Dat is hetzelfde als met de auto een heel voetbalveld blind overrijden.” Meer en meer bedrijven verbieden dit formeel. Vooral in de Angelsaksische landen, maar stilaan ook bij ons.
2. E-mailen
Bij veel jobs is het snel switchen tussen diverse taken inherent: u maakt een offerte, krijgt intussen een telefoon of e-mail binnen, terwijl er ook nog eens een collega aan uw bureau staat. “Dodelijk voor de productiviteit”, vindt Compernolle. “Je doet twee tot vier keer langer over uw oorspronkelijke taak”, vertelt hij. “Dat komt omdat elke keer je werkgeheugen moet worden leeggemaakt en de nieuwe taak wordt ingeladen.”
Met dit alles maakt Compernolle komaf met de heersende smartphone-cultuur, waarbij we constant onze e-mail checken en afgeleid worden. “Steve Jobs had nooit de iPhone uitgevonden als hij constant naar zijn iPhone had gekeken.”
Multitasking werkt niet, noch voor mannen als vrouwen. “Het lukt misschien een beetje bij erg routineuze activiteiten. Maar zeker niet bij die acties waar veiligheid bij komt kijken. Ik wil geen wagen van een garagist die de wielen had vastgevezen, terwijl hij de hele tijd op zijn smartphone keek.”
3. Landschapsbureau
Niet enkel een eeuwige connectie en multitasking is, naast stress en slaapgebrek, erg nefast voor onze hersenen. Ook landschapsbureaus zijn dat. “Je merkt dat veel bedrijven hier van terugkomen. Een bedrijf als Google biedt een open werkomgeving, een soort van schelp, met mogelijkheid om snel en vlot te vergaderen , stelt Compernolle. “Maar tegelijk zorgen ze voor een goede akoestiek. In een werkomgeving is het niet de bedoeling dat je hinder hebt van pratende of telefonerende collega’s.”