Amazon verloor miljarden aan mislukkingen
Investeerders maken zich zorgen over de slechte resultaten van Amazon en zijn jammerlijk floppende telefoon, de Fire Phone. Maar niet topman Jeff Bezos: “Ik heb voor miljarden aan mislukkingen gemaakt”, zei hij dinsdag op een conferentie in New York.
De Amerikaanse gigant heeft te maken met dalende aandelen (-18% dit jaar volgens nieuwsdienst Reuters) en een nettoverlies van 437 miljoen dollar in het derde kwartaal. Beleggers zijn niet tevreden met het uitgavenpatroon van de winkelgigant.
Bezos is echter niet onder de indruk, en weigert zich te verontschuldigen: “We zijn een groot bedrijf, maar ook nog steeds een beginnende onderneming. Er zit veel lichtzinnigheid in beginnende bedrijven.”
Fire Phone
De topman verdedigt dat Amazon grote bedragen spendeert aan nieuwe projecten, waarvan de in juli van dit jaar gelanceerde Fire Phone het bekendste voorbeeld is. Die eerste Amazon-telefoon blijkt een regelrechte flop en heeft het bedrijf tot nog toe 170 miljoen dollar gekost wegens slechte verkoop. Beleggers waren er in juli nog blij mee, maar na amper vier maanden al niet meer.
Amazons vicepresident voor toestellen David Limp suggereerde een maand geleden dat de prijsstelling niet goed is geweest (199 dollar voor de 32GB-versie) en de verwachtingen van kopers daarbij achterblijven. Er zijn klachten over een gebrek aan apps, oververhitting en een slechte batterij.
Te vroeg voor een oordeel
Toch weigert Bezos de telefoon een mislukt avontuur te noemen. Hij wil pas een oordeel vellen “na meerdere versies ervan, over een aantal jaren”. “Ik heb miljarden dollars aan mislukkingen gemaakt bij Amazon, … letterlijk”, zegt Bezos. “Bedrijven die niet blijven experimenteren en mislukkingen niet omarmen worden uiteindelijk wanhopig.”
De Fire Phone wordt al snel afgemeten aan de successen van grootmachten Apple en Samsung, maar dient eigenlijk een heel ander doel. Je kunt er makkelijk spulletjes mee aanschaffen in een heel bekende webwinkel.
Andere investeringen
Een ander nieuw project van Amazon is, volgens de Wall Street Journal, de spoedige opening van een echte winkel in hartje New York. Daarnaast investeert de winkelier momenteel in de trend van slimme domotica. In augustus kocht Amazon gamestreamingdienst Twitch voor 970 miljoen dollar.
Maar Amazon timmert vooral hard aan de weg als cloudprovider met zijn Web Services. Volgens Synergy Research heeft Amazon Web Services momenteel meer dan een miljoen klanten en liefst 27% marktaandeel in infrastructure-as-a-service (IaaS). Daarmee ligt het ver voor op concurrenten Microsoft (10%) en IBM (7%).