Technologie doet leermethodes fundamenteel veranderen
De Learning Services zijn gebaseerd op technologie van Ricoh: mobile learning, interactieve borden, interactieve tafels, UCS, projectoren. Ze mikken op verschillende sectoren van het klassieke onderwijs, de bedrijfswereld tot de topsport. Het aanbod biedt een mooi voorbeeld van wat er in de bedrijfswereld en het onderwijs aan het veranderen is op dit vlak.
Learning Services-projecten in België
In België komen steeds meer initiatieven inzake "Het Nieuwe Leren" aan de oppervlakte. Een belangrijke autoproducent wil bijvoorbeeld een videobook integreren in hun ‘welcomepack’. Op deze manier kunnen pas aangeworven zich meteen een goed beeld vormen van het bedrijf, zonder hiervoor uitgebreide klassieke trainingssessies te moeten volgen.
Maar ook in andere domeinen duiken initiatieven op. Voetbalclub KV Oostende heeft op zijn beurt dan weer twee learning tables aangekocht en wil deze gebruiken om op een interactieve, multifunctionele manier spelersgroepen op te leiden. De coach bijvoorbeeld zal er een gebruiken om door middel van videofragmenten trainingen voor te bereiden.
Een bekende japanse autoproducent heeft een contract getekent om een ‘interactive learning table’ te huren tijdens het jaarlijks autosalon in januari in Brussel. Het doel is om met hun klanten op een interactieve manier te kunnen communiceren, waarbij de klant zelf intuïtief kan ‘spelen’ met de informatie.
Steve Jobs-scholen
In Nederland werd de eerste Steve Jobs-school in Amsterdam geopend met als doel het verbeteren van de leermogelijkheden voor alle kinderen in elke leeftijdsgroep. Dat betekent dat kinderen worden geholpen met leren op een manier die zo goed mogelijk bij hun past: in hun eigen tempo, op hun eigen niveau en vooral samen met andere kinderen, net als in een traditioneel klaslokaal.
Er zijn nu 20 Steve Jobs-scholen in Nederland uitgerust met een Learning Table, Video Communication learning systems, Interactive Chalkboard en interactieve projectors. Of hoe nieuwe technologie het klassieke leren, onderwijzen en informeren fundamenteel verandert.