Nieuws

10 miljoen sms-tickets per jaar, 60 miljoen sms’jes op oudjaar

Steeds meer mensen betalen hun bus- of tramrit mobiel. In 2014 hebben de reizigers van De Lijn bijna 10 miljoen sms-tickets aangevraagd, ruim een vijfde meer dan in 2013. M-commerce zit in de lift, al is het aantal nog relatief.

Steeds meer mensen betalen hun bus- of tramrit met de gsm: in 2014 hebben de reizigers van De Lijn 9,9 miljoen sms-tickets aangevraagd. Dat is ruim een vijfde of 1,8 miljoen stuks meer dan in 2013 en 77 procent meer dan in 2012.

Ook het aantal gebruikers van een sms-ticket is sterk gestegen. In 2014 is vanop 818 000 unieke gsm-nummers een sms-ticket aangevraagd, dat is 17 procent of 120 000 gsm-nummers meer dan een jaar eerder.

Door het sms-ticket hebben reizigers geen gepast geld meer nodig. Daarnaast is het ongeveer een kwart goedkoper dan een biljet bij de chauffeur. Tot slot verliezen de chauffeurs minder tijd met de verkoop van biljetten.

Oudjaar

Toch zijn die 10 miljoen jaarlijkse sms-tickets een relatief aantal. Alleen op oudejaar werden er via de vier operatoren ruim 60 miljoen sms"s verstuurd bij de overgang van oud naar nieuw. Vorig jaar – bij de overgang van 2013 naar 2014 - waren dat er nog ruim 70 miljoen.

Er is dus wel een belangijke nuance: terwijl het aantal sms-tickets dus jaar op jaar toeneemt, zit het aantal sms"jes op oudjaar in dalende lijn. Ook al neemt het mobiele dataverkeer wel toe. Er worden daarom niet meteen minder berichten of wensen verstuurd op oudjaar, alleen het kanaal via dewelke die worden verstuurd verschilt.

betalingenbusinessm-commercesmart businesssmartbusinesssmsticket

Gerelateerde artikelen

Volg ons

Gebruik je ecocheques bij Coolblue

Gebruik je ecocheques bij Coolblue

Producten bekijken