Eén vierde bedrijfssoftware is klantgeoriënteerd
Traditioneel was de bedrijfssoftware gericht voor de eigen organisatie: van kantoorsoftware tot ERP. Maar steeds meer is die gericht op de klant, blijkt uit rondvraag van Smart Business.
Customer software
Markting automation is een voorbeeld van een eerder kleine categorie van alle software waar bedrijven in investeren. Deze software moet helpen om uw zogenaamde conversie te verhogen. Het gaat hierbij dan om het opbouwen van (digitale) profielen, het opzetten van relevante campagnes en het converteren en prioriteren van leads.
Dit type software groeit snel. Bovendien maakt het deel uit van die groep van software waarbij de klant centraal staat en niet zozeer de interne organisatie. Ook CRM, Web content management en e-commerce behoren tot deze soort van software die we als klantgeoriënteerd kunnen beschouwen. Uit rondvraag van Smart Business blijkt dat vandaag al 1 op 4 investeringen gaat naar dit type software.
Kortom, de klant gaat steeds meer met de middelen voor software lopen. En misschien is dit maar goed ook.
Verdeling investeringen in software in Belgische bedrijven (client software in vet)
Operating systems / Windows 22%
Office 19%
Document management 10%
Software voor IT-management & operations 9%
Web content management 8%
CRM 7%
ERP 7%
E-commerce 7%
Business intelligence & analytics 7%
Supply chain management 3%
Marketing automation 2%
Bron: Smart Business, 2014