Hoe digitaal is uw bedrijf?
Steeds meer van onze werkzaamheden – van mailen, bankieren of het boeken van reizen – verlopen digitaal. Dat is niet nieuw. Zeker ook niet voor bedrijven, de belangrijkste doelgroep in ‘Digital Transformation’, het boek van de Belgische auteurs Jo Caudron en Dado Van Peteghem.
Betalingen?
Alleen is er een opmerkelijke evolutie aan de gang. De laatste jaren was het digitale, zoals e-commerce, e-facturatie en e-books, iets wat meestal aan de zijlijn gebeurde.
Dat is vandaag niet meer het geval. Digitaal vormt de kern van een organisatie en vaak zelfs van een hele industrie. Goede voorbeelden zijn (vrij) jonge bedrijven als Uber, AirBNB en Spotify die hun collega’s uit de respectievelijke taxi-, hotel- en muziekindustrie het vuur aan de schenen leggen.
Videoverhuur
Sommige sectoren, zoals fotografie, videoverhuur of muziek, zijn intussen reeds omvergeblazen door de digitale revolutie. Bij andere, zoals televisie en reizen, wordt de impact merkbaar.
Bij andere, zoals retail, gezondheidszorg, onderwijs en banken, staat de digitale revolutie de komende jaren te gebeuren. Wie regelt bijvoorbeeld binnen vijf jaar uw betalingen? Is dat Apple, Google, Samsung, uw internetprovider (Belgacom of Telenet) of toch nog gewoon uw bank?
Garage
‘Digital Transformation’ brengt als boek niet zozeer de trends in kaart, maar is een soort van stappenplan om een antwoord te bieden op al het digitale geweld dat bedrijven hun richting zien uitkomen.
Dat antwoord komt namelijk best uit een optimale omgeving. De auteurs introduceren het idee van The Factory, The Guesthouse en The Garage. Een bedrijf kan innovatie tot stand brengen binnen hun eigen context (The Factory), maar dat gaat moeilijk en traag.
Een alternatief is ‘The Guesthouse’, waarbij het projectteams afzondert in functie van innovatie. En de derde optie is dus ‘The Garage’, waarbij kleine teams, los van de grote organisatie, aan baanbrekende innovatie werken.
Overlevingsgids
Het boek, zowel beschikbaar in het Engels als het Nederlands, biedt zich aan als een soort van overlevingsgids, en dat is meteen ook zijn grote verdienste. Een bedrijf kan er vrijwel meteen mee aan de slag.
Toch één opmerking: dat alles digitaal wordt, zoals het boek en de titel van dit artikel op het eerste zicht doet uitschijnen, klopt niet helemaal. De auteurs van ‘Digital Transformation’ kozen bijvoorbeeld, net zoals veel van hun collega’s, voor een traditioneel papieren boek om hun boodschap te verkondigen. In sommige gevallen blijkt analoog toch nog altijd onklopbaar.
‘Digital Transformation’, Jo Caudron en Dado Van Peteghem, Lannoo, 256 pagina’s, ISBN: 9789401418904