De tablet heeft een probleem
Eén beeld zegt meer dan duizend woorden. Dus ook hoe de tabletmarkt vandaag ter plaatse trappelt.
De cijfers waren al langer bekend. Het totaal aantal verscheepte tablets en hybrides (een mengeling van tablet en laptop) tikte in het vierde kwartaal van 2014 af op 76 miljoen stuks.
Die 76 miljoen zijn er ruim 3 procent minder dan vorig jaar. Het was volgens marktonderzoeker IDC de eerste keer sinds 2010 de markt daalde. Van de vijf grootste tabletfabrikanten meldde enkel Lenovo positieve cijfers. Business Insider maakte een interessante en opvallende grafiek over de situatie in de tabletindustrie.
Er zijn diverse redenen. De vervangingscyclus van tablets is een stuk trager dan bij smartphones. Tablets lijken qua vervangcyclus, ook in bedrijven, eerder het ritme van de pc te volgen. Tablets die uiteindelijk worden vervangen, worden vaak ook nog aan anderen doorgegeven.
Er zijn nog andere redenen. Consumenten verkiezen ook vaak smartphones met grote schermen. Dat soort phablets begint de verkoop van ‘echte’ tablets te kannibaliseren. Toch lijken deze redenen ook tijdelijk, en verwacht ook IDC dat de markt snel met groei aanknoopt.
Op 19 maart verzorgen Smart Business en ZDNet.be een (gratis) seminarie over het post pc tijdperk: alles voor de end user. Meer info over dit seminarie vind je op: www.businessmeetsit.be .