De kortste weg op de carrièreladder
Hoe konden Alexander De Grote, Tesla-oprichter Elon Musk en YouTube-vedette Michelle Phan razendsnel naar de top klimmen? Hoe gaan sommige start-ups in no time van 0 naar een miljoenenomzet? Ze vinden de ‘Smart cuts’, naar het gelijknamige boek van ondernemer Shane Snow.
De meeste Amerikaanse presidenten doorlopen niet het typische parcours van congreslid tot gouverneur. Sommige waren rector, generaal of acteur. Maar de meeste waren jonger dan hun collega’s senatoren. Hoe maak je snel carriére zelf of als bedrijf? Negen tips voor uw weg naar de top.
1. Wissel van ladder
In het begin van ‘Smart Cuts’ maakt Shane Snow de vergelijking met het computerspel Super Mario Bros dat zijn vriend in een recordtijd kon uitspelen door diverse niveaus over te slaan. Dat is ook de truc die succesvolle mensen en bedrijven toepassen: ze klimmen niet sneller op de ladder, maar wisselen van ladder.
Nintendo begon als drukker van speelkaarten, handelde in taxi’s, rijst en hotels, voordat het brood zag in de spelletjesmarkt. Bedrijven die het goed doen, kunnen vaak ook snel switchen.
2. Train met de meesters
Een mentor is de sleutelpersoon in de geschiedenis. Socrates was mentor van Plato, die van Aristoteles en die op zijn beurt van Alexander De Grote. Voor bedrijven geldt dit ook. Onderzoek toont aan dat ondernemers die een coach of mentor hadden, 7 keer zoveel geld konden ophalen en 3,5 keer zo snel groeien als ondernemers.
Zelfs Steve Jobs, de wereldberoemde visionair van Apple, vertrouwde om hem scherp te houden op mentoren, zoals de vroegere voetbalcoach en CEO van Intuït Bill Campbell.
3. De juiste feedback
Feedback werkt vaak averechts. Denk maar aan de tips die u krijgt tijdens het bowlen. U krijgt zoveel goed bedoeld advies en iedereen kijkt naar u waardoor de bowlingbal al snel in de goot verdwijnt.
Maar sommige feedback werkt wel erg goed. Onderzoek toont aan dat mensen die ergens goed in zijn veel liever negatieve feedback krijgen dan positieve. Dergelijke gerichte respons leverde het beste resultaat op.
4. Zoek het goede platform
Wat hebben Finland en de Amerikaanse universiteit Harvard gemeen? Ze hebben beide een uitstekend onderwijssysteem waar alleen de best geschoolde leraars aan de slag kunnen. Finse leraars leren praktische vaardigheden aan en geen abstracte theorie. Leerlingen worden opgeleid tot ondernemers van hun eigen leven. In dergelijke omgeving en platform kan succes vlotter gedijen.
Vanwege platformen komen acteurs bijvoorbeeld naar Los Angeles, technologie-ondernemers naar Silicon Valley en modebloggers naar New York.
5. Kies de juiste golf
“U moet niet uitzonderlijk goed kunnen surfen om wereldkampioenschap te worden. U moet vooral de juiste golf kiezen”, schrijft Snow. Zo staan ervaren surfers vaak een uur voor de wedstrijd de zee te lezen.
In het bedrijfsleven is het ook zo. Door een bewuste analyse ziet een kleine speler de golven beter dan een grote. Ook Gmail van Google was ooit een piepklein project, maar Google lag al in het water te wachten toen de golven van online applicaties kwamen opzetten.
6. Superconnecting
Wat is makkelijker? Vriendschap sluiten met duizend mensen of met iemand die al duizend vrienden heeft? Komt u op een receptie en kent u niemand, dan staat u verloren. Kent u één iemand die de halve zaal kent, dan bent u vertrokken.
Deze methode is ook wel gekend als de Frank Sinatra-methode: gebruik de naam en het netwerk van een ander om telkens hogerop te klimmen. Fidel Castro kreeg het Cubaanse volk achter zich omdat hij een radiozender ter beschikking had.
7. Grijp het momentum
De Amerikaans-Vietnamese make-upartieste Michelle Phan zag haar kans schoon toen de videoclip Bad Romance van Lady Gaga uitkwam. Ze maakte een alternatieve YouTube-clip die toonde hoe u zich als Lady Gaga moest opmaken. Het werd een gigantisch succes. De video van Phan kreeg uiteindelijk meer kijkers dan de oorspronkelijke van Bad Romance.
Phan was zo slim om de video op donderdag op YouTude te zetten. Hun homepagina verandert niet tijdens het weekend waardoor haar video er twee dagen langer stond. Dat bracht de sneeuwbal aan het rollen. Intussen zijn haar video’s al meer dan 800 miljoen keer bekeken en heeft ze 5 miljoen abonnees op haar kanaal. Phan greep het momentum en bracht eerder werk onder de aandacht. Net als Sal Khan die reeds 1.000 wiskundelessen online had gezet voor Bill Gates hem ontdekte.
8. Eenvoud
Innoveren komt van het Latijnse innovare. Dat betekent vernieuwen maar ook opknappen. Het Ford Model T was een succes doordat de complexiteit onder de motorkap bleef. USB en e-mail zijn makkelijker dan harde schijven en brieven.
De meest succesvolle aanpak ligt er net in om simpeler te denken. Toen Jane Chen van de Standford universiteit trachtte om de sterfgevallen bij pasgeborenen verder te verminderen kwam ze niet uit bij een complexe couveuse, maar een simpele slaapzak van 25 dollar.
9. 10 x denken
Veel uitvindingen, van Google.com tot iPod, slaagden omdat ze minstens tien keer beter waren dan hun voorgangers. “In plaats van een honkslag of homerun te slaan, sla je tot het volgende dorp.”
SpaceX, het ruimtevaartproject van Tesla-oprichter Elon Musk, wil de kosten van ruimtevaart met factor 100 verlagen via herbruikbare ruimterakketten. Of zoals Musk het zelf omschreef: “Zou Amerika zijn gekolonialiseerd als men na de landing de schepen achter zich had moeten verbranden?”
Smart Cuts – De snelste weg naar succes, Shane Snow, Lev, 2014, 9789400504110, 2014, 270 pagina’s
Op 19 maart organiseren we een gratis seminar over HR in het digitale tijdperk. Meer info op: www.businessmeetsit.be