Wat is de doorbraak van de eeuw?
Naar aanleiding van de vijftiende verjaardag van Smart Business deed de redactie een rondvraag bij de lezers naar de doorbraak of uitvinding van de eeuw.
We selecteerden een 10-tal technologieën, diensten en producten die op de een of andere manier spraakmakend zijn geweest deze eeuw. De focus ligt op de zakenwereld.
Bij de kanshebbers van ‘doorbraak van de eeuw’ zaten enkele klassiekers, die ook voor de consument erg van tel zijn zoals: de smartphone (iPhone), Google en Facebook. Ook cloud computing was kandidaat, net als e-commerce. Daarnaast waren ook een aantal technologieën of technische concepten zoals open source en internettelefonie (Skype) genomineerd.
Wifi wint
Uiteindelijk was er één duidelijke winnaar: draadloos internet of wifi. Een behoorlijk aandeel (28 procent van de lezers) kozen voor wifi als doorbraak van de eeuw. Een ruime voorsprong.
Wat is de doorbraak of uitvinding van de eeuw?
1. WiFi 28%
2. Open Source (Android, Linux,…) 16%
3. Google 15%
4. iPhone (smartphone) 12%
5. Cloud computing 10%
6. Virtualisatie 8%
7. Big data / analytics 5%
8. E-commerce 4%
9. Skype (VoIP) 1%
10. Facebook 1%
Het resultaat is verassend, maar toch niet. Wifi is een behoorlijk succesverhaal de voorbije jaren. Met twee belangrijke verklaringen: het wordt intussen standaard aangeboden in pc’s, smartphones en tablets, waar u zich vroeger nog moest behelpen met een wifi-kaart Ook de beveiliging verloopt vandaag een stuk eenvoudiger.
En daarnaast installeren operatoren als Proximus en Telenet, standaard een wifi-verbinding thuis en op kantoor.
Gratis
Anderzijds is wifi de laatste jaren ook gratis geworden inzake gebruik op verplaatsing. In het begin moest u nog betalen voor publieke hotspots onderweg. Maar die markt is weggevaagd.
Operatoren voorzien hun klanten van gratis wifi-toegang onderweg, via initiatieven als Homespot. Ook stedelijke draadloze netwerken komen opzetten, en die zijn ook gratis.
Winkelier
Daarnaast is wifi ook voor winkeliers erg belangrijk geworden. Zij bieden gratis draadloos internet aan, in ruil voor contactgegevens van de bezoekers.
Bovendien – en dat is een nieuwe en opkomende markt – levert wifi een bedrijf (en winkelier) interessante informatie op zonder dat hun klanten ook effectief ingelogd zijn op een wifi-netwerk.
U kan het bezoek in een winkel namelijk tellen en meten hoe lang ze blijven, en waar precies. Maar u kan ook herkennen wanneer iemand terugkomt die enkele dagen eerder al is geweest. Of hoe de doorbraak van de eeuw ook heel veel informatie oplevert.
?Op 5 mei organiseert Smart Business en ZDNet.be een (gratis) seminarie over mobile business. Meer info over dit seminarie vind je op: www.businessmeetsit.be