Belgische werknemer verliest tijd aan administratie, niet aan e-mail
Volgens een studie van marktonderzoeker IPSOS zijn overbodige administratieve taken de voornaamste reden van productiviteitsverlies. Ruim 40 procent van de Belgische respondenten heeft het meest last van onnodige administratieve taken, wat ruim boven het Europese gemiddelde van de studie ligt.
Ook inefficiënte vergaderingen, onduidelijke prioriteiten en complexe interne processen belemmeren het werk van de Belgische kmo-medewerker.
Niet het e-mailverkeer zorgt voor de grootste ergernis bij de kmo-medewerker. Gemiddeld ontvangt die een 40-tal e-mails per dag.
Bijna de helft (38 procent) van de respondenten ontkent dan ook dat ze dagelijks overladen worden met informatie en mails. Sterker, een ruime meerderheid (71 procent) zegt dat e-mail de belangrijkste manier is om hun werk gedaan te krijgen, gevolgd door telefoontjes (55 procent).
Andersom
"Voor velen zijn dit verrassende resultaten. Als men het heeft over tijdverlies, wordt meestal het e-mailverkeer met de vinger gewezen. Het is dus andersom: e-mail wordt beschouwd als het belangrijkste middel om het werk vooruit te doen gaan," zegt Marijke Schroos, verantwoordelijke voor de kmo-markt bij Microsoft België, dat de sstudie liet uitvoeren.
IPSOS voerde het onderzoek in januari en februari, in opdracht van Microsoft. Via een online panel werden meer dan 5.500 kmo-medewerkers ondervraagd in 16 Europese landen, waaronder België.