Drie hallucinante cijfers over Skype
Microsoft kocht in 2011 Skype voor 8,5 miljard dollar. Tot voor kort bestonden Skype en Lync naast elkaar. De samenvoeging van de twee is een strategische keuze van Microsoft.
Eerst even drie opmerkelijke cijfers over de impact van Skype:
- De consumenten-versie van Skype is met 2 miljard belminuten per dag wereldwijd zeer populair.
- Ruim 30 procent van alle internationale gesprekken verloopt via Skype.
- Diensten als WhatsApp, Facebook en Skype kosten de netwerkoperatoren 14 miljard dollar per jaar aan gemiste oproepen of dataverkeer.
Wat verandert er?
Microsoft verandert zijn Unified Communications (UC)-oplossing Lync nu dus in Skype for Business. Zeg niet dus Lync, maar Skype voor bedrijven.
Deze zakelijke variant van Skype combineert, volgens Microsoft, de voordelen van Lync met de voordelen van het consumentenproduct Skype. Het betreft een update die consequenties heeft voor zowel de interface als de functionaliteit van Lync.Maar wat verandert er nu echt?
- De user interface van Skype for Business lijkt op die van het huidige Skype. Adoptie zou hierdoor moeten vergemakkelijken. Mensen die vertrouwd zijn met Skype als thuisproduct hebben sneller voeling met Skype for business.
- Naast het nieuwe uiterlijk, gaan er ook technische veranderingen gepaard met Skype for Business. Skype for Business wordt toegankelijk voor iedereen met een internetverbinding. Hierdoor kunnen mensen Skypen vanuit hun browser, zonder downloads.