IT-afdelingen worstelen met verouderde netwerken
Door de voortdurende ontwikkeling van nieuwe technologieën verandert ook de manier waarop bedrijven opereren en hun klanten aanspreken. IT-afdelingen zijn hierdoor genoodzaakt zichzelf compleet opnieuw uit te vinden. Dit leidt ertoe dat CIO’s worden geconfronteerd met uiteenlopende problemen.
Draaiende houden
75 procent van de CIO’s verklaart dat hun netwerk problemen geeft bij het realiseren van de bedrijfsdoelstellingen. Voor bijna een kwart van de ondervraagde CIO’s is het een ‘significant’ probleem.
Dit alles blijkt uit de Global CIO Survey 2015 die Vanson Bourne uitvoerde bij 200 CIO’s wereldwijd in opdracht van netwerkspecialist Brocade. Het onderzoek toont de impact van verouderde infrastructuren op de bedrijfsvoering.
CIO’s worden afgeleid doordat ze het systeem draaiende moeten houden. Meer dan de helft besteedt meer dan vijftig procent van zijn tijd aan reageren op situaties, waarbij downtime/beschikbaarheid van het netwerk als een van de meest waarschijnlijke redenen wordt genoemd. Dit geldt met name voor CIO’s in organisaties met meer dan 1.000 medewerkers.
Aandachtspunten
De belangrijkste aandachtspunten voor CIO’s zijn beveiliging en snelle inzet van en toegang tot nieuwe applicaties en services, meer dan grote datasets en analyse, communicatie en samenwerking, of het voldoen aan regelgeving.
De vijf belangrijkste technologieproblemen waar CIO’s mee worden geconfronteerd zijn: operationele platformen (Oracle, SAP), het upgraden en uitbreiden van datacenters, het virtuele landschap, beveiliging en het upgraden en uitbreiden van netwerken.
Veertig procent van de CIO’s beweert dan weer zich zorgen te maken over het kiezen van de juiste leveranciers om in te kunnen spelen op de behoeften van hun bedrijf.