De negen bizarste jobtitels in de ICT-wereld
De wereld van de informatie technologie is altijd innovatief en vooruitstrevend geweest en, als we hier even een sterke veralgemening mogen deponeren, bevolkt met mensen die een beetje raar zijn. De laatste jaren reflecteren ook de jobtitels in de sector die eigenzinnigheid, meestal met een scheutje ironie, vaak met een ernstige invulling.
1. Digitale profeet
David Shing van het Amerikaanse massamediabedrijf AOL kreeg dit pompeuze synoniem voor trendwatcher toebedeeld. Hij moet de blijde boodschappen in de digitale wereld evalueren en voorspellen welke trends de toekomst zullen bepalen van de sector.
2. Galactische onderkoning van onderzoeksuitmuntendheid
Ook op het vlak van hoogdravend titels is Microsoft een koploper in Silicon valley. Toegegeven, onderzoeker James Mickens lanceerde de benoeming van onderkoning zelf (hij is ook bekend als “de grappigste man in Microsoft Research”, wat al iets verheldert) maar de alias bleef plakken in het bedrijf. Microsoft stelt verder ook een Innovatie Sherpa en een Chief Envisioning Officer te werk, volgens infoworld.
3. Residentiële hacker
Matthew Shoup van LinkedIn verklaarde dat hij als residentiële hacker “verschillende disciplines moet combineren om bedrijfsproblemen creatief op te lossen, en innovatieve ideeën tot leven moet brengen.”
4. Evangelist
Nog een ICT-functie met een vleugje religie. Technische evangelist, ontwikkelaarsevangelist enzovoort: wilt u uw cv indienen, dan heeft u een diepgaande kennis nodig van alle aspecten van ICT. Lobbyvaardigheden bezitten om personeel, budget en middelen los te krijgen van het management is belangrijker dan openbaringen doen.
5. Digitale Opperheer
Digitale opperheer staat waarschijnlijk veel beter op mijn naamkaartje dan website manager, moet iemand ooit hebben gedacht.
6. Rockster/Ninja/Sherpa/Dynamo/Pionier/Goeroe
Bovenstaande termen zijn allemaal authentieke synoniemen die gebruikt worden in plaats van het woord “manager” in de IT-wereld, hoewel de sector zeker niet als enige bevolkt wordt door goeroes en rocksterren. “Social Media Ninja” klinkt alleszins spannender dan “Social Media Manager”.
7. Chief Happiness Officer
Ongeluk zit in een klein hoekje, maar geluk kan je gewoon bestellen bij Delivering Happiness, waarvan CEO Jenn Lim ook de titel Chief Happiness Officer draagt. Volgens haar doet een CHO ongeveer hetzelfde als een CEO, maar “past daarbij de lens van geluk toe als een business model.”
8. Huisfilosoof
Internetgigant Google creëerde de functie van huisfilosoof binnen het bedrijf. Damon Horowitz kreeg de job, maar wat hij nu precies doet is niet zo duidelijk. In algemene termen moet hij ervoor zorgen dat Google ook de morele impact van technologie niet vergeet en verdedigt hij de blijvende investering in humane wetenschappen.
9. Hoofd Lastpost
Joanna Pineda van Matrix Group kroonde zichzelf als CEO tot hoofd lastpost (chief troublemaker) van het bedrijf. Van deze titel zouden wij nu eens heel graag de functieomschrijving weten.
Op 25/6 organiseert Smart Business en Business Meets IT een gratis seminar over Trends in ICT. Meer info op: www.businessmeetsit.be