Is de markt wel klaar voor uw innovaties?
IT-bedrijven innoveren constant, maar innovaties hebben pas succes als men er behoefte aan heeft en klaar voor is. Als dit niet het geval is, gaan investeringen verloren en wordt een stap in het succes teruggezet in plaats van vooruit. Om dit te voorkomen is het belangrijk te inventariseren waar de markt staat en waar zij naartoe wil. Waar heeft de doelgroep behoefte aan, wat zijn de wensen en eisen?
Breng levenscyclus van innovatie in kaart
Breng allereerst goed in kaart in welk stadium de markt zich bevindt. Bestaat de doelgroep bijvoorbeeld uit innovatoren of achterlopers? In het eerste geval gaat het om mensen die als eerste in de rij staan voor een product en altijd op zoek zijn naar de nieuwste innovaties. Voor deze mensen is vaak weinig overtuigingskracht nodig, als het maar het nieuwste van het nieuwste is. In het laatste geval zal de doelgroep meer informatie en tijd nodig hebben voor ze tot een aankoop overgaan. Op basis van deze uitkomst dient men te kijken naar de vraag van uw doelgroep. Hoe wil zij benaderd worden en welke kennis heeft zij al van het product of de dienst? Afhankelijk van het antwoord, is een totaal andere strategie vereist om aan de eisen en wensen van uw doelgroep te voldoen. Door u goed in de markt en doelgroep te verdiepen slaat u geen flater en beperkt u het risico op mislukking.
Marktinventarisatie
Het is belangrijk om dichtbij uw doelgroep te blijven en hier uw strategieën op te baseren. Benader hen niet met een dienst of product zonder te weten of zij erop zitten te wachten. Bedenk goed of u zich wilt richten op een bestaande markt of dat u een nieuwe markt wilt creëren. De zakelijke dienstverlening is bijvoorbeeld klaar voor de cloud, maar geldt dit ook voor de zorg? Als dit een positief antwoord is, dient er een heldere boodschap te worden bepaald. Mocht dit niet het geval zijn en de doelgroep heeft nog geen kennis van de nieuwe technologie, dan dient deze eerst geïnformeerd te worden over de dienst of het product voordat zij overtuigd kan worden. Op basis van deze informatie, stelt u een doordachte strategie op. Iedere strategie vereist gedegen onderzoek en brede marktinventarisatie. Zo biedt u meerwaarde en verblijdt u de doelgroep. Een goed begin is in dit geval zeker meer dan het halve werk.