God ziet alles, de wifi-verbinding ook
Naar aanleiding van ons (gratis) seminar over Trends in ICT van 25/6 brengen wij een reeks over de IT-trends in bedrijven. De zevende trend gaat over het nieuwe gebruik van wifi in onder andere winkels en shopping centra.
Wifi bestaat al diverse jaren, maar krijgt nu een nieuwe dimensie. Vroeger boden horecaketens zoals Quick of McDonalds het aan om klanten aan te trekken. Vandaag doet menig bedrijf het en puurt er informatie uit.
Telenet Business lanceerde onlangs een nieuwe dienst: Managed Wifi. Met deze dienst kunnen eigenaars van een bedrijfsabonnement bij Telenet een draadloos netwerk ter beschikking stellen van hun klanten. Managed Wifi wordt door Telenet geïnstalleerd maar door de eigenaar beheerd.
Gedrag van klanten
Het aanbod van Telenet is meer dan alleen het voorzien van draadloos internet aan klanten. Bedrijven kunnen gebruik maken van een aantal speciale tools zoals Heatmaps, waarmee ze zich beter kunnen toespitsen op het gedrag van de klant. Die zogenaamde Heatmaps tonen aan waar klanten zich in een winkel of shopping center bevinden en op welke plaats het bijvoorbeeld interessant zou zijn om een promotie neer te poten.
Telenet staat niet alleen. Ook Proximus levert intussen een dienst onder de naam “connected retail services”. Een bedrijf of winkel bekomt al heel veel informatie over het verloop in zijn winkel op basis van de smartphone van de klanten, zonder dat ze verbonden zijn met het wifi-netwerk.
“U kan het bezoek in uw winkel tellen en meten hoe lang ze blijven, en waar precies. Maar u kan ook herkennen wanneer iemand terugkomt die enkele dagen eerder al is geweest”, illustreert Jacques Rouge, product manager wifi-oplossingen bij Proximus. “De informatie is allemaal anoniem dus de privacy van uw klant is gegarandeerd”, stelt Rouge.
Inloggen
In tweede instantie gebeurt de meting op individuele basis. Dan loggen klanten ook effectief in, en kiezen ze hier ook voor. “U biedt hen als winkelier een applicatie die hen onder meer koopjes of promoties toont. Zelf raden we aan om het registreren snel en eenvoudig te laten verlopen. Mensen spenderen geen uren in een winkel.”
De derde stap is dat de winkel dan de klant aanmoedigt om bijvoorbeeld zijn Facebookprofiel open te stellen. Hierdoor krijgt een winkelier heel wat meer data ter beschikking. Of hoe uw smartphone uw gedrag beter in kaart brengt, dan u zelf zou denken.
Op 25/6 organiseert Smart Business en Business Meets IT een gratis seminar over Trends in ICT. Meer info op: www.businessmeetsit.be