Nieuws

Wat Bobbejaanland weet dankzij uw smartphone

Geen marktonderzoek of steekproef. De smartphone van de bezoekers levert het pretpark Bobbejaanland informatie op die van goudwaarde is. Op het moment zelf én achteraf.

 
Het familiepark Bobbejaanland biedt op ongeveer 23 hectare ruim 40 attracties aan voor circa 750.000 en 800.000 bezoekers per jaar.
 
Marketingkanaal
 
Enkele maanden geleden installeerde het pretpark een real-time analysesysteem om de aanwezigheid van bezoekers in het park te meten en inzichtelijk te maken. Het parkbrede draadloze netwerk wordt beheerd door een enkele appliance, die ook dient als wifi-controller.
 
Zowel het analysesysteem als de appliances zijn van leverancier Fortinet. “Zo’n oplossing geeft een bedrijf zoals Bobbejaanland vitale informatie voor het plannen van activiteiten”, Filip Savat, country manager bij Fortinet Belux. “Maar het biedt hen ook een nieuw marketingkanaal om klanten te betrekken bij het park en de verkooppunten via zogenaamde opt-ins.”
 
Tot 80 procent op wifi-netwerk
 
Bezoekers kunnen zelf inloggen op het draadloze netwerk via hun mobiele apparaat. “Ongeveer 60 tot 80 procent van onze bezoekers heeft wifi geactiveerd op hun telefoon”, vertelt Niels Meeus, IT Manager van Bobbejaanland.
 
Nadat bezoekers inloggen, komen ze op een landingspagina terecht waar Bobbejaanland direct aanbiedingen kan doen of de bezoekers kan opvolgen. “Gedurende de ganse dag kunnen onze medewerkers in het park kijken waar de meeste bezoekers zich bevinden en mobiele eetstands, entertainers en schoonmakers naar de drukste gebieden sturen,” aldus Meeus.
 
Ook voor de kernactiviteit, de attracties, heeft het invloed. “In minder drukke gebieden kunnen we een attractie later openen, minder vaak laten draaien of vroegtijdig sluiten, wat de operationele kosten verlaagt.”
 
Klantenlijst
 
Tegelijk bouwt Bobbejaanland zonder extra uitgaven aan een mooie klantenlijst. Het pretpark kan deze lijst gebruiken om klanten, die daar toestemming voor geven (opt-in), ook tijdens het laagseizoen bij het park te betrekken, bijvoorbeeld met een aanbod van seizoenspassen.
 
Wanneer bezoekers terugkeren naar het park, combineert Bobbejaanland die aanwezigheid opnieuw met big data analyses om hun profiel verder aan te vullen.

analyticsBIbobbejaanlandbusinessdataintelligencewifi

Gerelateerde artikelen

Volg ons

Het is Black Friday bij bol.com!

Het is Black Friday bij bol.com!

Deals scoren