Wat sociale media vertellen over Wimbledon
We illustreren de kracht van sociale media met het bekende tennistornooi van Wimbledon. Is het echt het populairste tornooi ter wereld?
Van alle tennistornooien is Wimbledon het grootste in het bereiken, engageren en behouden van hun fans. Dat blijkt uit onderzoek van het gespecialiseerde bureau Repucom, dat zich specialiseert in analyses van sportevenementen. Hoe weten we dit?
1. Hoeveel fans?
Wimbledon heeft in totaal 4,1 miljoen fans, verdeeld over de belangrijkste sociale kanalen: Facebook, Twitter en Instagram. Met dit cijfer doet Wimbledon het beter dan het tornooi Roland Garros, dat over dezelfde kanalen 3,7 miljoen volgers telt.
2. Hoeveel posten ze?
Wimbledon heeft niet alleen meer fans, ze maken ook meer lawaai dan bij andere tornooien. Uit analyse van gerelateerde keywords en Twitter hashtags, blijkt dat er bij Wimbledon ruim een half miljoen posts zijn uitgevoerd.
Bij de andere drie grand slam-tornooien situeert het aantal posts zich rond de 300.000.
3. Hoe geëngageerd zijn ze?
Het engagement blijkt ook uit de officiële content die de toornooien verspreiden, en hoe erg de fans of bezoekers zich hiermee vereenzelvigen (zoals het ‘liken’ van berichten).
Wimbledon speelt hier op in. “De organisatoren bieden onder meer archive footage en andere fan stories aan”, vertelt Wim Mathues, commercieel directeur bij Repucom. “Hierdoor gaat de content verder dan puur het meedelen van de standen tijdens de wedstrijd”, stelt hij. “Ze geven ook een blik achter de schermen.”
4. Gebruik beeld en video
Ook dat is een belangrijke factor, want een beeld zegt meer dan duizend woorden. “Bijna alle posts die vanuit Wimbledon vertrekken, bevatten een foto of een video”, stelt Mathues.
Al deze inspanningen zullen, volgens hem, ook hun vruchten afwerpen. “Het geeft de partners of sponsors van het tornooi meer mogelijkheden om met de fans in contact te treden”, stelt hij.