U wordt steeds meer bespied op de werkvloer
“In het hedendaagse kantoor is pricay een illusie”, stelt Ellen Bayer van de American Management Association. De organisatie deed een onderzoek naar het gebruik van meet- en opvolgtechnieken voor het eigen personeel.
De mogelijkheden zijn vandaag erg uitgebreid, want op nagenoeg elk toestel dat een werknemer gebruikt, is hij of zij op te volgen. Werkgevers kunnen de activiteiten van uw pc opvolgen, en ze kunnen via uw company smartphone uw locatie te weten komen.
Keyboard registreren
Vooral Amerikaanse bedrijven gaan hier vandaag al vrij ver in. Uit een onderzoek van de American Management Assocation blijkt dat 2 op 3 van de Amerikaanse bedrijven het internet-gebruik van hun medewerkers controleren. Wettelijk is dat in de VS, in tegenstelling tot in ons land, ook mogelijk.
Opvallend is dat het verder gaat dan dat. Volgens Ellen Bayer wordt in 45 procent van de Amerikaanse bedrijven ook de keyboard-activiteit van de werknemers geregistreerd. Iets minder dan de helft volgt bovendien het email-verkeer van de werknemers op.
Meten met de stopwatch
Dergelijke vorm van controle lijkt ongezien, mede door de technologische evolutie. Maar nieuw is het niet. Bedrijven hebben altijd de efficiëntie van hun medewerkers opgevolgd.
“Al bij de opkomst van de grote productiebedrijven en autofabrieken had Henry Ford een manier om zijn werknemers optimaal te laten werken”, aldus Bayer op de nieuwssite The Week. “Ford schakelde indertijd ook privé detectives in om het reilen en zeilen van werknemers, ook in hun privéleven te volgen.”
Maar moderne technologie heeft de mogelijkheden van ‘employee analysis’ gigantisch doen toenemen. Een zogenaamd point-of-sale computer systeem, geconnecteerd met een McDonald’s cash register, registreert perfect hoe de bediende de klant bedient. Net als een kassa aan de supermarkt kan meten hoe snel de kassière de gekochte goederen scant.
Alarm: een pornosite bezocht
Al deze controle gebeurt automatisch. “Software programma’s scannen e-mail en computerbestanden van werknemers en ze verwittigen hun oversten zodra er iets verdacht zich voordoet”, aldus Bayer.
Wat verdacht is of ontoelaatbaar, hangt af van bedrijf tot bedrijf. “In sommige bedrijven gaat er een alarm af zodra dat iemand van het personeel een pornosite bezoekt. Bij de financiële groep Goldman Sachs worden bepaalde woorden uit e-mails opgevangen en de e-mails naar compliance officers gestuurd.”
Potentiële inbreuken zijn, zo blijkt uit het betreffende onderzoek, niet de enige reden om het gedrag van de werknemers op te volgen. Zo zou vaak worden gezocht naar signalen dat werknemers van werk zouden willen veranderen.
Worden werknemers efficiënter?
Er is één opmerkelijke conclusie van dit alles : al die maatregelen zorgen in de meeste gevallen ook voor een verbetering van de productiviteit van de werknemers.
Bayer haalt een studie aan van vijf restaurantketens dat dergelijke point-of-sale surveillance systemen gebruikte. De gemiddelde diefstal van het personeel zakte met 22 procent, terwijl de opbrengsten met 7 procent toenamen.
Ook bij pakjesbezorger UPS konden door dergelijke controles met duizend chauffeurs minder toch 1,4 miljoen extra pakketten per dag worden geleverd. “Werknemers voelen zich geïntimideerd en gaan harder werken”, verklaart ze.
Ontslag
De American Management Association merkt bijvoorbeeld op dat een kwart van de Amerikaanse bedrijven tot het ontslag zijn overgegaan van werknemers, die misbruik bleken te maken van gebruik van e-mail of -internet.
Er is echter ook een keerzijde aan de medaille. Zo leiden intensieve controles tot frustraties, ontevredenheid en irritaties bij het personeel.
Volgens experts kunnen (Amerikaanse) werknemers juridisch weinig ondernemen tegen de controle en de spionage. “Werknemers moeten beseffen dat ze constant worden gecontroleerd. En zich er ook naar moeten gedragen”, zo klinkt het.