Waarom slechte meetings business killers zijn
Een recent onderzoek onder senior managers laat weinig aan de verbeelding over: slechts één derde van de tijd die we besteden aan vergaderingen helpt ons echt bij onze job. En minder van de helft van de gespendeerde tijd is ook echt waardevol voor de organisatie.
De cijfers komen van het Britse bureau That People Thing, dat zich in communicatie, leiderschap en change management specialiseert. Dit bedrijf werkte in het verleden al voor Santander, Airbus, Mattel en manchester United.
Dating sites
Nieuw zijn de conclusies alvast niet. Maar ze bevestigen wel een algemene ontevredenheid rond het organiseren van meetings. 73 procent van de respondenten is van oordeel dat de helft van de tijd die ze bij meetings bijwonen verloren tijd en moeite is.
De gevolgen laten zich raden. Eén op drie geeft toe af en toe aan dagdromen te doen. Eén op tien denkt aan wat hij ‘s avonds gaat koken. Eén op vier tekent wat. Pittig detail: 1 procent gaf toe om tijdens de verloren tijd via zijn pc datingsites te bezoeken of een andere job.
Te lang
Het grote probleem van veel vergaderingen is simpelweg dat ze te lang duren. Dat stelt 56 procent van de ondervraagden. “Slechte meetings zijn business killers”, stelt Blaire Palmer, CEO van That People Thing. “Vergaderingen moeten terug naar waar het om gaat: waar belangrijke beslissingen worden genomen. Waar verkoopcijfers worden besproken en waar een agenda voor is opgesteld.”