Maakt Google Glass zijn comeback via de bedrijfswereld?

Het idee van bedrijfstoepassingen voor Google Glass klinkt aanlokkelijk, maar mogelijke problemen zijn even legio als de voordelen.

 
Google Glass werd destijds met veel bombarie aangekondigd, om daarna stilletjes de aftocht te blazen. De voorbije weken en maanden doken er met de regelmaat van een klok nieuwe geruchten op dat Google de ene dag wel, de volgende dag weer niet, bezig was met een herlancering van zijn slimme bril. Volgens de laatste berichten zou een mogelijke comeback zich wel eens kunnen richten op de bedrijfswereld.
 
Op vele vlakken zou Glass een echte aanwinst kunnen betekenen voor elk bedrijf:
 
– Slimme apparaten als horloges groeien in populariteit in de bedrijfssector, dit doet vermoeden dat andere zogenaamde wearables zouden kunnen meegenieten van deze golven.
– Augmented Reality kan voor veel bedrijven het leven makkelijker en aangenamer maken. Bijvoorbeeld voor een architectenbureau dat zijn klanten wil tonen hoe een nieuw bouwwerk er zou kunnen uitzien.
– Google for Work heeft reeds een degelijke gebruikersbasis met zijn cloudplatform. Het Google Glass zou kunnen geïntegreerd worden met de toepassingen van dergelijk platform en in bundels verkocht worden.
– Bovendien zou Google nog steeds kunnen profiteren van zijn uitgebreide Android developers-bestand. iOS voert dan wel de plak in de bedrijfswereld, met partners als Samsung kan die verhouding nog steeds gewijzigd worden.
 
Google heeft het voordeel dat het aan den lijve ondervonden heeft dat zijn Glass werkt in een bedrijfscontext: ze hebben het tijdens de jaren van ontwikkeling immers zelf getest op de werkvloer.
 
De mogelijke problemen zijn helaas even voor de hand liggend als de voordelen. Zo zou er ten eerste de garantie moeten zijn van een volledige integratie met de bredrijfstoepassingen, van Oracle tot SAP. Gmail- en kalenderintergratie is één, werkgerelateerde toepassingen zijn twee. Een arbeider op bijvoorbeeld een boorplatform zal vele variabelen moeten kunnen controleren, en het is maar de vraag of Google dit voor elkaar krijgt.
 
Bovendien heeft Googles welles-nietes-spelletje van de voorbije jaren zijn geloofwaardigheid op het vlak van zijn slimme bril geen goed gedaan. Het doet vermoeden dat ze in Californië zelf niet goed weten welke kant ze op moeten.
 
Ten slotte moeten we ook de concurrentie in acht nemen: Microsoft richt zich met zijn Hololens immers ook resoluut op de professionele markt. De softwaregigant heeft bovendien het voordeel dat de Hololens integraal deel uitmaakte van het ontwikkelingsproces van Windows 10. Terwijl Google al zijn applicaties (en meer) zal moeten aanpassen om die compatibel te maken met het Google Glass, zit een volledige integratie reeds ingebakken in de Hololens.

businessgooglegoogle glassitprofessionalwearable

Gerelateerde artikelen

Volg ons

Het is Black Friday bij bol.com!

Het is Black Friday bij bol.com!

Deals scoren