Wie helpt u met het werven van klanten?
Naast de eigen werknemers zijn klanten het belangrijkste goed. Het is meteen ook de bestaansreden van CRM of Customer Relationship Management. Elk bedrijf besteedt namelijk best aandacht aan CRM, in de vorm van een CRM-strategie en bijhorende -toepassingen.
Die zorgen er namelijk voor dat er nieuwe klanten geworven kunnen worden voor het bedrijf, terwijl bestaande klanten optimaal worden bediend.
Software
In ons land maakt ongeveer één op drie bedrijven gebruikt van CRM-software. Het is een markt die intussen vrij matuur is, ook al komen veel van de toepassingen uit de cloud en op mobiele toestellen.
Als we kijken naar de cijfers, dan zien we geen grote verschuivingen in de wereld van CRM-software (Customer Relationship Management). Microsoft blijft marktleider, en dan vooral bij de kleinere bedrijven. Oracle en Salesforce volgen op enige afstand.
Een behoorlijk aantal bedrijven kiest er bovendien nog steeds voor om zijn CRM-pakket zelf te ontwikkelen. Microsoft kent de meest tevreden gebruikers, al doen die zelf ontwikkelde pakketten het inzake tevredenheid ook beter dan gemiddeld.
Ook de verdeling inzake CRM-software is vrij bekend. SAP zien we bij grotere, Microsoft overal.
De cijfers staan in het ICT-Jaarboek, een referentie op het vlak van zakelijk IT, inzake marktaandelen, prioriteiten en de situatie bij Belgische organisaties. U kan het ICT-Jaarboek hier bestellen.