Het Google-effect op kantoor

Consumenten en kantoorwerkers herinneren nauwelijks de gegevens die zijn opgeslagen op digitale apparaten. Het Google-effect, is de naam van het fenomeen. Met digitaal geheugenverlies en hoge verwachtingen tot gevolg.

 
Het ‘Google Effect’ is de impact dat we online informatie kunnen ‘opzoeken’. Die impact heeft zich uitgestrekt tot belangrijke persoonlijke informatie en mobiele apparaten. Dit heeft invloed op ons geheugen én onze verwachtingen.

1. Geheugen

 
Recent onderzoek oont aan dat de meerderheid van de consumenten in Europa die een mobiel apparaat bezitten, essentiële telefoonnummers niet uit het hoofd kent. Dit betreft onder andere de telefoonnummers van hun kinderen, scholen van kinderen en werk. Dit blijkt uit een recent onderzoek van Kaspersky Lab.
 
In de Benelux is het zelfs nog iets slechter gesteld: 64% kent het telefoonnummer van hun kinderen niet uit het hoofd, 92% herinnert zich het nummer van de scholen van kinderen niet en 54% heeft dit probleem met het telefoonnummer van hun werk.
 
Ongeveer een derde kan zich het nummer van hun partner niet herinneren – en dat terwijl maar liefst zes op de tien respondenten zich wél het telefoonnummer herinneren van het huis waarin ze tussen hun 10e en 15e woonden.
 
Deze ontwikkeling wordt omschreven als het ‘Google-effect’ (waarom iets onthouden als we het ook kunnen googlen) of ook wel als  ‘Digitaal Geheugenverlies’: het vergeten van informatie die is toevertrouwd aan een digitaal apparaat dat het opslaat en onthoudt.

“Informatie niet verliezen”

 
Het onderzoek door Kaspersky suggereert dat ons onvermogen om belangrijke informatie te onthouden het gevolg is van het feit dat we de verantwoordelijkheid hiervoor overdragen aan digitale apparaten zoals smartphones. Het onderzoek treft digitaal geheugenverlies aan in alle leeftijdsgroepen, evenredig verdeeld over mannen en vrouwen.
 
Het gegeven dat men dingen vergeet is niet per definitie een slechte zaak. “We hoeven niet alles te onthouden, omdat dat niet in ons voordeel is. Vergeten wordt echter onhandig wanneer het informatie betreft die we niet mogen verliezen”, zegt Dr. Kathryn Mills, verbonden aan het UCL Institute of Cognitive Neuroscience te Londen.
 
Een van de redenen waarom consumenten zich minder zorgen maken over het onthouden van informatie is omdat zij digitale apparaten hebben waar ze op vertrouwen. “In veel samenlevingen is het hebben van toegang tot internet net zo gebruikelijk als het beschikken over elektriciteit of stromend water.”

2. Verwachtingen

 
Het Google-effect speelt nog op een ander niveau: de verwachtingen. “Op het internet vinden we alle informatie in een oogwenk, maar op ons eigen netwerk vinden we niks terug.” Die vaak gehoorde klacht van managers gaat meestal gepaard met een beschuldigende blik richting IT-manager. Kan IT zorgen voor een ‘bedrijfs-Google’?
 
Steeds meer managers beseffen dat hun bedrijf tijd verliest, opportuniteiten mist en vergissingen begaat omdat ze hun eigen informatie niet terugvinden. Tegelijkertijd springt het gebruiksgemak van internetzoekmachine Google in het oog.
 
Het Google-effect zorgt echter voor een vals beeld, aldus informatie architect Paul Hermans. “Het is uitermate moeilijk om binnen een bedrijf aan de gecreëerde verwachting te voldoen. Ook niet met de technologie van Google zelf. Het fantastische algoritme dat Google gebruikt voor het internet, werkt jammer genoeg niet binnen het bedrijf. Je vindt wel massa’s documenten, maar niet noodzakelijk de juiste.”
 
 

businesscontentdigitaalgooglememory

Gerelateerde artikelen

Volg ons

Gebruik je ecocheques bij Coolblue

Gebruik je ecocheques bij Coolblue

Producten bekijken