Nieuws

CIO's leggen meer nadruk op communicatie

Om hun IT-afdeling mee te helpen promoten en berichtgeving beter te coördineren, creëren veel CIO’s een toegewijde IT-communicatierol binnen hun bedrijf.

 
Een nieuwe groep van communicatiespecialisten lijkt te ontstaan binnen bedrijven. Deze specialisten worden speciaal ingezet om de communicatie tussen de IT-afdeling en andere afdelingen te verbeteren. Ook wordt de IT-afdeling door hen beter gepromoot en de communicatie met klanten verbeterd.
 
Een voorbeeld hiervan is Glaston Ford, de directeur van IT marketing bij Applied Materials. Hij is aangenomen om de IT-afdeling te promoten bij de overige 14.000 medewerkers van het bedrijf. Ook moet hij het imago van de afdeling buiten het bedrijf verbeteren om te helpen bij de rekrutering van nieuwe medewerkers.
 
“We willen het imago van de organisatie verbeteren en een boost geven aan de communicatie bij het uitvoerende team. Er gebeuren veel goede dingen binnen IT, waar de mensen gewoon geen weet van hadden,” legt hij uit.
 

Beweegredenen

Er zijn verschillende redenen voor de toegenomen interesse voor communicatiespecialisten legt Kristen Lamoreaux, president van Lamoreaux Search LLC, uit. Het toegenomen belang van sociale media heeft veel CIO’s overtuigd van het nut van digitale experts om de sociale media in te zetten voor de communicatie binnen en buiten het bedrijf. Doordat cloud-services toegankelijker zijn geworden, is IT ook niet meer de enige manier voor zakengebruikers om aan technologie te geraken. Het is voor deze afdelingen dus erg belangrijk om zich positief te profileren binnen hun bedrijf.
 
“IT moet zijn waarde tonen en het voordeel om met hen te werken bewijzen,” zegt Lamoreaux. “Daardoor zien veel CIO’s in dat ze de communicatie binnen hun bedrijf moeten verbeteren. Hiervoor kijken ze voornamelijk naar mensen met een achtergrond in de communicatiesector.”
 
Technische mensen zijn volgens haar echter ook nog niet afgeschreven, indien ze over juiste vaardigheden beschikken. Kandidaten moeten een grote bedrijfskennis hebben, maar het vermogen om met IT-mensen in technische termen te kunnen praten is net zo belangrijk. “Je hebt iemand nodig met een technische achtergrond, maar die ook in de taal van de rest van het team kan spreken,” voegt ze hier aan toe.
 

businesscommunicatieit-afdelingspecialist

Gerelateerde artikelen

Volg ons

Gebruik je ecocheques bij Coolblue

Gebruik je ecocheques bij Coolblue

Producten bekijken