Tournée digitale moet kmo's warm maken voor e-commerce
Minister van Digitale Agenda Alexander De Croo gaat het land rondtrekken op een “Tournée Digitale van Digital Belgium”. De reden voor de rondreis: Belgische kmo’s laten kennis maken met e-commerce. Uit de cijfers van de barometer van de informatiemaatschappij, een jaarlijks digitaal rapport over België dat gisteren werd voorgesteld, stelde men vast dat die kleinere bedrijven nog niet genoeg mee op de kar zijn gesprongen.
“Op dit moment biedt e-commerce heel wat opportuniteiten voor Belgische bedrijven,” stelde De Croo tijdens de persvoorstelling van de barometer, “maar over twee jaar is het een gigantische bedreiging.”
Het e-commerce luik bleek de zwakke schakel in de digitale ambities van België. Van de negen punten die minister De Croo tegen 2020 verwezenlijkt wil zien, is het enkel de beperkte online activiteiten van kmo’s die onder de doelstellingen blijft. 22 procent van de kmo’s in ons land verkoopt online producten, 16 procent koopt online producten. Tegen 2020 wil België beide naar 33 procent optrekken.
Daarom dus een tournée digitale, die in oktober van start zal gaan. Minister Alexander De Croo zal zich laten vergezellen door vertegenwoordigers van de Belgische ondernemersorganisaties. Volgens de minister zullen de workshops zeer praktisch en hands-on gegeven worden, met voorbeelden van kmo’s die sprong naar de e-commerce al gewaagd hebben.