Laptop alomtegenwoordig bij Belgische bedrijven
De laptop is niet enkel heel erg aanwezig, het is ook het toestel waar bedrijven het meest in investeren. Van alle hardware-categorieën in het IT-budget staat de laptop bovenaan. Er staan dus al veel laptops, en bedrijven zien er nog steeds het nut van in.
De laptop is, en tegenstelling tot de smartphone en tablet, ook een toestel dat ook door de werkgever wordt voorzien.
Marktaandelen
De markt van laptops is redelijk stabiel. En met die markt bedoelen we het zakelijke gebruik, dus in bedrijven en organisaties.
Elk jaar strijden Dell en HP om de koppositie in de markt van laptops voor Belgische bedrijven. Lenovo en Apple volgen op enige afstand.
Al is de markt heel erg verdeeld. Het aantal leveranciers inzake laptops vallen niet op twee handen te tellen. Ook Asus, Acer, Fujitsu, Toshiba, Sony en zelfs Samsung, dat zijn pc-activiteiten in Europa afbouwt, zijn relevant voor Belgische bedrijven.
HP marktleider in elke categorie, Dell vooral bij grotere bedrijven. Bij bedrijven of organisaties met meer dan vijfhonderd werknemers haalt Dell een marktaandeel van 18 procent, tegenover 16 procent voor HP.
Tevredenheid Apple zakt verder weg
Inzake tevredenheid doet HP het beter dan Apple, wat opmerkelijk is maar niet verrassend. De tevredenheid ten aanzien van Apple zakt in deze categorie jaar na jaar verder weg. Het gemiddelde is 7. HP doet het het best met 7,5 wat opvallend genoeg meer is dan Apple met 7,4.
De cijfers staan in het ICT-Jaarboek, een referentie op het vlak van zakelijk IT, inzake marktaandelen, prioriteiten en de situatie bij Belgische organisaties. U kan het ICT-Jaarboek hier bestellen.