Technologiebedrijven verliezen marketing uit het oog
De laatste jaren is marketing een bijna vergeten vak geworden bij technologiebedrijven. In hun zoektocht naar technisch personeel hebben veel bedrijven namelijk hun marketingafdeling links laten liggen. De marketing van een bedrijf wordt daarom meer en meer gedaan door technische mensen, die weinig tot geen kennis van zaken hebben. Deze beslissing lijkt hen nu zwaar te komen staan. Met name Yelp heeft momenteel te kampen met imagoproblemen doordat het bedrijf marketing de voorbije jaren heeft verwaarloosd.
Perceptieproblemen bij Yelp
Yelp zijn huidige problemen zijn enkel en alleen te wijten aan perceptie. Het bedrijf heeft namelijk te maken gehad met erg veel ‘trollen’, mensen die producten afkraken enkel en alleen omdat ze dit leuk vinden. De slechte recensies hebben een grote hap uit de omzet van het bedrijf gehaald.
Yelp probeert dit momenteel te verhelpen door programma’s te implementeren die de betrouwbaarheid van de recensies moet verbeteren. Het bedrijf schiet echter tekort in het uitwerken van een volledige marketingstrategie. Zonder de voordelen van hun producten duidelijk in de verf te zetten, zullen kopers de slechte recensies namelijk niet snel vergeten.
Apple versus Microsoft
Apple is een goed voorbeeld op het vlak van marketing. Het bedrijf heeft namelijk een groot deel van zijn succes te danken aan zijn goede marketingstrategie. Neem nu de iPad bijvoorbeeld. Het toestel werd gepresenteerd als een nieuwe, magische en grote iPad en was een instant hit. Steve Jobs kwam namelijk op een idee voor een product dat hij zelf ook zou gebruiken. Hij kende de doelgroep door en door, doordat hij hier zelf bijhoorde en kon hierdoor erg goed inspelen op de noden en wensen van deze groep.
Bill Gates had echter een compleet andere strategie. Microsoft probeerde namelijk tablets op de markt te brengen voor mensen die nog steeds met pen en papier werkten. Deze tablets bootsten daarom pen en papier zo goed mogelijk na. De recensies van het product waren echter erg slecht, met veel mensen die spijt hadden van hun aankoop. Het verschil met Apple zat hem in het feit dat Bill Gates een product had gemaakt waarvan hij dacht dat het in de smaak zou vallen bij een bepaalde doelgroep. Achteraf gezien bleek deze doelgroep echter niet te bestaan en werd de eerste Windows tablet een flop.
Apple lijkt zich nu echter aan dezelfde steen te stoten als grote concurrent Microsoft. De Apple Watch is namelijk meer ontworpen vanuit het standpunt van een ingenieur. Door dit gebrek aan marketingfocus komt de Apple Watch maar niet echt van de grond.